Preskription arvsrätt

Min far dog för tio år sedan och jag har ännu ej fått min del av arvet. Hur långt efter kan man kräva sin arvsrätt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ärvdabalken reglerar frågor om arv och arvskifte och i 16 kap. finns bestämmelser om preskription.  Det framgår att av din fråga att din far dog för tio år sedan men inga ytterligare omständigheter.  Jag redogör därför allmänt för de olika preskriptionsbestämmelserna och de situationer som kan vara aktuella.

Det finns tre situationer som kan vara aktuella:

1. Preskriptionstid 5 år

Om en arvinge, som är känd vid namn, befinner sig på okänd ort skall arvfallet meddelas i Post-och inrikestidningar med en uppmaning till okända arvingar att göra gällande sin rätt, inom fem år från den dag då meddelandet publicerades i tidningen. Se 16:1 ÄB

2. Preskriptionstid 5 år

Som i situation 1 gäller fem års preskriptionstid om det är osäkert om det finns fler arvingar än de som är kända när bouppteckningen förrättas.

3. Preskriptionstid 10 år

Om arvingen varken är okänd eller befinner sig på okänd ort gäller en preskriptionstid på tio år. Denna bestämmelse med tio års preskription tar främst sikte på fall när kungörelse borde ha utfärdats som i situation 1 ovan men av någon anledning ej skett.

Som framgår av denna redogörelse är den längsta möjliga preskriptionstiden tio år. Du skriver att din far dog för tio år sedan och därför har arvsrätten preskriberats.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare