FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/04/2019

Prenumeration som inte beställts - vad gör man?

Hej

Min mamma har fått ett paket från ett företag. Min mamma har inte varit i kontakt med dom eller signerad nåt därefter kontaktade jag dom och frågade varför har hon fått paketet när hon har inte beställt. De säger vi din mamma har signerad ett avtal och avtalet har 24 mån bindningstid. Jag frågade hur har hon signerad avtalet och fick inget svar av de. Jag är 100% säkert att min mamma har inte signerad något avtal. hur ska jag göra? Kan någon hjälpa mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om din mamma inte har ingått något avtal så har hon inga skyldigheter gentemot företaget. Hon behöver inte betala det som skickats till henne och hon är inte heller skyldig att stå för några returkostnader. En huvudregel när det gäller avtal är att det är den som påstår att ett avtal finns som ska bevisa det. Det är alltså företaget som behöver bevisa att det finns ett avtal föra att kunna hävda att din mamma har en prenumeration. Om företaget kräver din mamma på betalning skulle jag därför råda henne att bestrida kravet genom att meddela företaget att hon inte tänker betala på grund av att det inte finns ett avtal. Det kan vara lämpligt att sköta den kontakten skriftligt så att det finns bevis för att kraven har bestridits.

Skulle företaget därefter visa upp något de påstår är ett avtal mellan dem och din mamma så kan det antingen röra sig om ren bluff eller att din mamma har övertalats att teckna ett avtal som inte framstod som en prenumeration. Om det senare visar sig vara fallet vill jag uppmärksamma er på att det inte är säkert att din mamma är betalningsskyldig även om hon skulle ha undertecknat ett sådant avtal. Har avtalet tecknats på distans, exempelvis över internet eller telefon, gäller också en ångerrätt på 14 dagar enligt 2 kap 10 § lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen). Tidsfristen löper enligt 2 kap 12 § distansavtalslagen från det att varan kommit fram till köparen. Om företaget inte har informerat om ångerrätten börjar tiden dock inte löpa förrän de har gjort det. Så länge ingen sådan information har lämnats gäller ångerrätten i upp till ett år.

Beroende på om företaget har ett påstått avtal att visa upp, och hur det i så fall ser ut, kan ni förstås komma att behöva ytterligare hjälp. Ett tips är att ni vänder er till Konsumentverket med ärendet. Ni är också varmt välkomna att höra av er till oss igen med ytterligare frågor, antingen genom att ringa vår telefonrådgivning (Telefon: 08-533 300 04 Öppettider: måndag–fredag kl. 10.00–16.00) eller boka tid med en av Lawlines jurister via denna länk: https://lawline.se/boka.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare