Portad från matbutik, kan jag ändå handla där?

April 2018 blev jag dömd för snatteri i en matbutik.

Fick dagsböter på 5000kr som jag betalade utan problem.

Nu snart 1år senare har jag fortfarande inte vågat handla där trots att jag har slutat med snatteri. Har bara gjort detta en gång och blev självklart tagen den gången. Nu vågar jag mig inte in i mataffären igen då jag är rädd att de kommer ihåg mig och misstror mig att det ska ske igen. Trots att jag inte har en tanke på att göra det igen.

Kan en butik komma ihåg en 1år senare efter insidenten?

Blir man portad från matbutik även om man inte har hört något om det?

Vill gärna handla där då det är en toppenbra matbutik.

Men vågar inte då jag är rädd att de fortfarande ska komma ihåg mig.

Tack för eran bra hemsida.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns inget explicit lagstöd för att "porta" någon från en butik. Det betyder alltså att även om du skulle ha blivit "portad" så kan butiken inte hindra dig från att besöka butiken under dess öppettider. Denna fråga har tagits upp av Högsta domstolen (här kan du läsa domen) där en person som tidigare hade "snattat" i en butik ändå besökte den trots att hen blivit "portad". HD kom fram till att ett ställe som allmänheten har fritt tillträde till under dess öppettider, såsom matbutiker, inte är en sådan lokal som ryms in under brottet olaga intrång, 4 kap 6 § 2 st brottsbalken.

Om du besöker butiken trots att du har blivit portad gör du dig alltså inte skyldig till något brott. Detta gäller givetvis bara under butikens öppettider. Anställda i butiken får inte hålla fast eller dra ut dig ur butiken enbart mot bakgrund av att du har blivit portad.

Vänligen,

Astrid Niva-LindmarkRådgivare