FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/01/2014

Polisanmälan av riksdagsledamöter

Hej kan man polisanmäla en person i Sveriges riksdag om man tycker att personen i fråga ger bort tillgångar som tillhör mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Att ge bort något som tillhör någon annan kan definitivt vara straffbart, exempelvis som olovligt förfogande eller liknande. Det finns emellertid ett gäng problem som gör att jag har svårt att se att en sådan polisanmälan skulle leda till några vidare åtgärder.

Även om det skulle gå att bevisa att riksdagsledamoten i fråga verkligen givit bort tillgångar som tillhör dig på ett sätt som är brottsligt begränsar Regeringsformen möjligheten att väcka åtal mot riksdagsledamöter för saker de gör när de utövar sitt uppdrag (Se Regeringsformen 4:12, finns https://lagen.nu/1974:152#K3). Om det du menar är en brottslig gärning är något som skett när ledamoten har utövat sitt uppdrag skulle det kräva att 5/6 av de röstande i Riksdagen röstar för att det ska tillåtas att talan väcks. Att det skulle ske ter sig osannolikt.

Värt att påpeka kanske är att du inte har något personligt äganderättsanspråk på tillgångar som ägs av staten.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare