Personligt utlägg i samband med dödsfall

En mor ligger dödssjuk på lasarettet en av sönerna bor i USA och reser till Sverige för att besöka sin mor " innan" hon dör. Stannar en vecka och under tiden dör modern. Skall sonens resa tas upp som personligt utlägg och regleras vid arvsskiftet? Åkte hem innan planering av begravning och dylikt.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Inför arvsskiftet regleras de tillgångar och skulder som den avlidne innehaft, kvarvarande tillgångar skall sedan skiftas ut till behöriga. I vissa särskilda fall, exempelvis vid vård och bevarande av egendom tills den verkliga förvaltningen tar vid enligt 18 kap. 2 § ärvdabalken, kan rätt till ersättning för utgifter föreligga.

En personlig resa inför ett förväntat dödsfall kan inte anses vara någon sådan post som enligt lag skall ersättas av dödsboet/regleras vid arvsskiftet utan får anses vara en resa personen i fråga har gjort på eget bevåg och således också bör bekosta själv.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare