FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag24/06/2019

Personligt betalningsansvar

Hej! Ett aktiebolags kapital är förbrukat till mer än hälften. Kontrollbalansstämma hålls där man beslutar att försätta bolaget i konkurs. Bolaget försätts i konkurs efter 5 veckor och under tiden ådrar sig bolaget nya skulder. Kan styrelseledamöter drabbas av personligt betalningsansvar för dessa nya skulder enligt aktiebolagslagens regler? Man har inte beslutat om en åttamånaders frist för att återställa aktiekapitalet.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det enkla svaret är att personligt betalningsansvar för styrelseledamöterna förmodligen inte uppstår. Som framgår av din fråga har styrelsen upprättat en kontrollbalansräkning och låtit revisorn granska den, samt kallat till en kontrollbalansstämma. För att personligt betalningsansvar ska uppstå krävs i sådant fall att bolagsstämman har beslutat om att bolaget ska träda i likvidation, och att styrelsen underlåtit att ansöka om likvidation. Om bolagsstämman däremot har beslutat om konkurs torde personligt betalningsansvar alltså inte uppstå, och i synnerhet inte i det fall styrelsen har verkställt bolagsstämmobeslutet genom att ansöka hos tingsrätten om konkurs. Hursomhelst, aktiebolagslagens regler om personligt betalningsansvar ger alltså inte uttryck får något krav för styrelsen att, för att undgå personligt betalningsansvar då aktieägarna vid första kontrollbalansstämman beslutar att ansöka om att försätta bolaget i konkurs, ansöka hos tingsrätten om konkurs. Aktiebolagslagen ger således inte heller uttryck för någon tidsfrist inom vilken styrelsen i sådana situationer, för att undgå personligt betalningsansvar, måste verkställa bolagsstämmans beslut. Ansvarsgenombrott kan dock givetvis aktualiseras om bolagets verksamhet har bedrivits på ett, mot borgenärerna, stötande eller illojalt sätt att reglerna om frihet från personligt ansvar ska brytas igenom.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare