FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag21/09/2018

Personligt ansvar i aktiebolag

Hej

Har startat ett AB i vilket jag är vd med en suppleant

Har även tecknat ett företagsabbonemang för mobiltelefoner.

Pga familje angelägenheter har jag nu för avsikt att avsäga mig min post som VD för bolaget till bolags verket.

Min fråga blir då vem som tar över ansvaret för mobiltelefonerna? Den tillträdande nya VD eller ligger dessa kvar på mig personligen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huruvida mobilabonnemanget följer med dig eller stannar hos nästa VD beror på om du tecknade abonnemanget i ditt namn eller i företagets namn. Har du tecknat det som representant för företaget, vilket jag tolkar det som, och du sedan säger upp dig på företaget, kommer inte mobilabonnemanget följa med dig personligen. Detta då aktiebolag är en juridisk person som inte kan föra med sig personligt ansvar för dess anställda eller dess delägare. Är aktiebolaget registrerat hos Bolagsverket, och avregistrerar du dig där, kommer alla förbindelser du gjort i företagets namn att ligga kvar hos företaget. Detta följer av aktiebolagslagen.

Hoppas mitt svar har hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare