Personlig borgen efter avslutat styrelseuppdrag?

Hej,

Vi har haft en personlig borgen i företaget under tiden vi har varit ledamöter mot ett finansbolag som köper fakturor med regress. Vi har efter ett tag avslutat ledamotsuppdraget och återgått ill vanlig anställning.

Efter återgången till vanlig anställning verkar det som om vår borgensförbindelse har fortsatt löpa på, nu har vi regresskrav för fakturor sålda efter vi har avslutat vårt styrelseuppdrag. Har finansbolaget rätt att kräva oss på pengar trots att vi inte ingår i styrelsen längre och inte äger bolaget?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Som jag uppfattar det har ni ingått en personlig borgensförbindelse för företaget mot ett finansbolag. Eftersom åtagandet är personligt är det inte beroende av att ni som gått i borgen har någon viss position i företaget. Det är ni som personer som svarar för åtagandet alldeles oavsett. På grund av det uppfattar jag det som att finansbolaget fortfarande kan kräva er på pengar trots att ni inte längre ingår i styrelsen och inte heller äger bolaget.

För att vara helt säker på ni fortfarande är betalningsskyldiga rekommenderar jag er att se över om ni avtalat om några särskilda villkor när ni gick i borgen. Har ni till exempel avtalat om att borgensåtagandet bara ska gälla under en viss tid eller bara gälla för ett visst högsta belopp gäller det.

Hoppas att ni fick svar på er fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare