Personlig assistent uppsägning

Hej. ****** heter jag. Jobbar som personlig aggistent till en pojke på 6år(autism, inget tal) Nu till frågan då Kan de säga upp mig pga orosanmälan jag gjorde? Ska jag inte flyttas till nåt annat istället! Mvh ******

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågeställning

Jag tolkar det som att du undrar om det företaget du är anställd på kan säga upp dig för att du har gjort en orosanmälan gällande en pojke som du är personlig assistent för. En orosanmälan görs till Socialtjänsten och kan göras av vem som helst. Det finns inte heller några krav på bevis för att en anmälan ska kunna göras. Det räcker med att det finns en misstanke om att en person far illa.

Uppsägning

Utifrån informationen du ger kan jag inte med säkerhet utläsa hos vem du är anställd och svaret kommer vara beroende av det. Jag kommer därför presentera två möjliga utfall. Lag om arbetstid m.m i husligt arbete hade varit aktuell om du varit anställd direkt av brukaren. I den lagen finns en bestämmelse som innebär att arbetsgivaren – alltså den som är i behov av assistans – kan säga upp arbetstagaren utan saklig grund. Personen måste alltså inte ange något skäl, däremot gäller en uppsägningstid på minst en månad, 12 § Lag om arbetstid mm i husligt arbete. Om det däremot är så att du är direkt anställd hos ett företag gäller istället Lagen om anställningsskydd (LAS). Enligt 7 § första stycket LAS ska uppsägning från arbetsgivarens sida grunda sig på sakliga skäl. Sakliga skäl kan vara arbetsbrist eller förhållanden som hänför sig till arbetstagaren personligen. Förhållanden som hänför sig till arbetstagaren personligen kan exempelvis vara misskötsamhet eller om arbetstagaren begått brott i sin tjänst. Utifrån den informationen du gett ut har du inte begått något olagligt genom att göra en orosanmälan, det torde således inte heller enligt LAS finnas sakliga skäl för en uppsägning.

Sammanfattningsvis

Om du är direkt anställd av brukaren, kan arbetsgivaren säga upp dig utan saklig grund enligt Lag om arbetstid m.m. i husligt arbete, med minst en månads uppsägningstid. Om du däremot är anställd av ett företag, gäller Lagen om anställningsskydd (LAS), som kräver sakliga skäl för uppsägning, exempelvis arbetsbrist eller misskötsamhet. Enligt informationen du har gett verkar det inte finnas sakliga skäl enligt LAS för en uppsägning, då en orosanmälan inte är olaglig.

Melina PapadopoulosRådgivare