Permanent uppehållstillstånd med anknytning till sambo

Kan en utomeuropeisk student med studentvisum få permanent uppehållstillstånd pga samboskap med svensk?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina fråga!

Om jag har förstått det rätt så är du en utomeuropeisk student som undrar om du kan få permanent uppehållstillstånd med anknytning till svensk sambo. Frågor om uppehållstillstånd regleras i framförallt Utlänningslagen.

Uppehållsrätt

Uppehållstillstånd ska, om inte annat följer av ges till en utlänning som är make eller sambo till någon som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige (5 kap. 3 § Utlänningslagen).

Du som utomeuropeisk kan få uppehållstillstånd om du planerar att gifta dig eller bli sambo med någon som bor i Sverige. För att kunna få uppehållstillståndet finns vissa krav:

Familjemedlemmen i Sverige måste, i de flesta fallen, vara svensk medborgare eller ha permanent uppehållstillstånd.Både du och din familjemedlem måste vara över 18 år för att du ska kunna få ett uppehållstillstånd i Sverige.Den person som du ska bo med i Sverige måste kunna försörja er båda. Han eller hon ska också ha en bostad av tillräcklig storlek och standard som ni kan bo tillsammans i när du flyttar till Sverige.För att få uppehållstillstånd för att flytta till någon i Sverige måste du kunna styrka din identitet. Detta gör du normalt med en giltig passhandling.

Förhållandet ska dessutom framstå som seriöst och det ska inte finnas särskilda skäl som talar emot att uppehållstillstånd ges (5 kap. 3a § 1 p. Utlänningslagen).

Ansökan

Huvudregeln är att du som vill bo med någon i Sverige, ska ansöka om uppehållstillstånd från ditt hemland eller det land där du har tillstånd att bo (5 kap. 18 § Utlänningslagen). Uppehållstillståndet ska vara klart innan du reser in i Sverige. I vissa fall kan du få uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige.

I ditt fall har du tillstånd i Sverige på grund av studier, vilket sätter krav på att du har klarat minst 30 högskolepoäng eller genomfört en termins forskarutbildning i Sverige. Då kan du söka uppehållstillstånd med anknytning till din sambo när du redan är i Sverige.

Permanent uppehållstillstånd
Om du beviljas ett uppehållstillstånd på grund av samboende så ska detta vara tidsbegränsat vid första beslutstillfället. Däremot kan du få ett nytt tidsbegränsat eller permanent uppehållstillstånd om förhållandet med din partner fortsätter. Den som har fått tillstånd på grund av familjeanknytning enligt 3 a § och har haft det i två år får ges ett permanent tillstånd (5 kap. 16 § Utlänningslagen).

Sammanfattning

För att besvara din fråga kan du söka uppehållstillstånd med anknytning till din sambo redan när du är i Sverige. Ni ska vidare uppfylla alla krav som nämnts ovan, bland annat försörjningskravet samt att er relation ska framstå som seriös. För att du ska kunna få permanent uppehållstillstånd krävs att ni varit i relation i minst två år.

För vidare information kring detta ämne rekommenderar jag att du läser på www.migratiosnverket.se

Jag hoppas på att mitt svar är till hjälp! Har du vidare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss!

Mvh,

Samah SulaimanRådgivare