Pengar från företag

Min pappas företag har sponsrat min brors företag med 1 miljon kr. Nu är tanken att jag ska kompenseras. Hur räknar man från företagspengar till privata pengar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det framgår inte mycket information i din fråga, varför det är svårt för mig att ge dig ett tydligt och korrekt svar. För att jag ska kunna svara på din fråga behöver jag veta t.ex vad för typ av företagsform din pappa har, om du är anställd i företaget, vem som får pengarna (alltså du som privatperson eller eventuellt ditt företag) osv.

Om du ska kompenseras så utgår jag från att pengar från ditt pappas företag kommer att tillfogas dig. Om din pappa har ett aktiebolag så kan detta ses som en utdelning (alternativt en förtäckt utdelning).

Men som ovan nämnts finns det alldeles för lite information i frågan för att jag ska kunna ge dig ett tydligt svar.

Om du har fler frågor så är du varmt välkommen att återvända till oss på Lawline.

Vänligen,

Sonja NajimRådgivare