Påverkas uppehållstillståndet av gymnasiestudier?

Jag är 18 år, kommer det att bli en konflikt med mitt visum om jag fortsätter studera i framtiden? Min styvfar jobbar i Sverige, min mamma, min bror och jag ansökte till Migrationsverket om familjeåterförening och i februari 2020 fick min bror ett permanent uppehållskort och jag och min mamma fick ett tvåårigt uppehållskort. Jag och min mamma har lämnat in en ny viseringsansökan till Migrationsverket men ännu inte fått svar. Jag är 18 år (född 17 april 2003). Om jag väljer att gå vidare till gymnasiet, gymnasiet och jobba istället för att gå på vuxengymnasiet och sedan jobba, blir det problem med att förnya mitt visum eftersom jag inte kan försörja mig lagligt? Om jag lagligt kan förnya tills jag tar examen från college, är jag fortfarande berättigad till ett CSN under gymnasiet och college?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att din styvfar jobbar i Sverige med permanent uppehållstillstånd och att du har fått uppehållstillstånd som familjemedlem. Nu kommer det snart gå ut och du vill få det förlängt för att kunna bo kvar och gå gymnasiet, och sedan fortsätta på universitet. Det verkar inte som att dina föräldrar kan försörja dig utan att du måste jobba.

Uppehållstillstånd regleras i utlänningslagen (2005:716), UtlL.

Påverkar gymnasiestudierna tillståndet?

Då jag inte vet något om omständigheterna bakom det nuvarande tillståndet eller kring din nuvarande skolgång eller arbete kan jag inte ge ett helt säkert svar på frågan om tillståndet kommer beviljas eller inte.

Det som kan sägas är att försörjningen inte spelar någon roll vid förlängning på grund av familjeanknytning (UtlL 5 kap 3b §). Eftersom inte försörjningen prövas kommer det inte vara avgörande om du går gymnasiet eller jobbar.

CSN

Det som kallas CSN heter egentligen studiestöd och regleras i studiestödslagen (1999:1395), SsL. Som huvudregel krävs medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd för att få CSN (SsL 3 kap 4 §). Man kan dock få CSN om man har beviljats tidsbegränsat uppehållstillstånd för gymnasiestudier om man har bosatt sig i Sverige av annat skäl än utbildning. Eftersom du har kommit för att återförenas med din familj kommer du alltså sannolikt ha rätt till CSN för gymnasiestudierna. För att få CSN på universitet finns inte det undantaget, du måste alltså beviljas permanent uppehållstillstånd för att få CSN för universitetsstudier.

Sammanfattning

Jag kan inte svara på vad utfallet hos Migrationsverket kommer bli eftersom jag inte har alla detaljer. Huruvida du läser på gymnasiet eller jobbar är inte relevant om grunden för ansökan är anknytningen till din styvfar.

Om tillståndet beviljas kommer du ha rätt till CSN för gymnasiestudier men inte universitetet. Om du får permanent uppehållstillstånd kan du få CSN för universitetsstudier också.

Hopps du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare