FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/10/2018

Påverkas ägandeandelar vid äktenskap och skilsmässa?

Hej,

Jag och min man har bestämt oss för att gå skilda vägar efter 11 års äktenskap. När vi köpte vårat hus innan vi var gifta och min man gick in med en del pengar men inte jag, så jag står på 33% av ägandet på huset. Gäller denna ägandeandel även när man är gifta? Tack snälla för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller huruvida ägarförhållandena kring samägande av egendom ändras från det att man är i ett samboförhållande till att man ingår i ett äktenskap.

Regler kring äktenskap finns i Äktenskapsbalken (1987:230).

Ägandeandelarna under äktenskapet

Huvudregeln när man gifter sig är att varje make svarar för sin egen egendom ( 1 kapitlet 3 § Äktenskapsbalken). De ägandeandelar ni hade innan giftermålet följde alltså med in i äktenskapet om inget annat avtalades.

Vad är avtalat?

När man gifter sig blir all egendom som det inte föreskrivits ett äktenskapsförord om eller egendom som faller under något av undantagen av vad som utgör enskild egendom - giftorättsgods (7 kapitlet 1 och 2 §§ Äktenskapsbalken). Vid en skilsmässa ska makarnas egendom fördelas lika genom en bodelning (9 kapitlet 1 § Äktenskapsbalken). I en bodelning ingår allt som är giftorättsgods (10 kapitlet 1 § Äktenskapsbalken).

Avgörande för om bostaden är giftorättsgods och ska räknas in i det totala giftorättsnettot (dvs. summan av båda makarnas tillgångar minus avräkning av eventuella skulder) som sedan ska delas på hälften, beror på om ni har avtalat om att era ägandeandelar utgör enskild egendom. (7 kapitlet 2 §).

Om ni har avtalat om att det utgör enskild egendom kommer var och en av er fortfarande att behålla er andel av bostaden, och den kommer inte att räknas in i det totala giftorättsnettot.

Har ni inte avtalat om det kommer dessa andelar att räknas in. Jag kommer att illustrera ett förenklat exempel nedan:

Exempel:

Make 1. Värde: Make 2. Värde:

Bostad 100 Bostad 200

Totalt giftorättsnetto: 100 + 200 = 300

Varje makes andel: 300/2 = 150

Detta innebär alltså att din makes andel av bostaden därmed kommer att påverka det totala giftorättsnettot, vilket i sin tur påverkar hur stor andel du ska få ut (11 kapitlet Äktenskapsbalken).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis innebär detta era andelar i bostaden inte påverkades av att ni ingick ett äktenskap, men vid en bodelning (förutsatt att det inte är avtalat att andelarna ska utgöra enskild egendom) räknas de in i det totala giftorättsnettot som avgör hur stor andel du och din make ska få ut.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare