FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder01/08/2018

Påverkar ringa narkotikabrott en villkorlig dom som finns sedan tidigare?

Jag har åkt dit för ringa innehav av narkotika, ca 0.5 gram hasch. Och jag har villkorlig dom för en liten stöld sen innan. Nu undrar jag vad påföljden kan bli. Kommer detta påverka min villkorliga dom och hur påverkar det deras beslut? Nu vill dom att jag ska komma på förhör och har sökt mig, men jag har inte vart hemma. Värt att tillägga är att jag inte har erkänt något än.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Kan detta påverka din villkorliga dom?
Ja, det kan påverka din villkorliga dom då du har en prövotid om 2 år från det att du dömdes till villkorlig dom, 27 kapitlet 3 § brottsbalken. Under prövotiden ska du vara skötsam, 27 kapitlet 4 § brottsbalken. Om du inte iakttar det du ska i enlighet med den villkorliga domen får åklagaren väcka talan om att rätten ska,

1. besluta att varning ska meddelas den dig,

2. meddela föreskrift enligt 5 § (som gäller ersättning för skada) eller ändra tidigare meddelad föreskrift, eller

3. undanröja den villkorliga domen och bestämma annan påföljd för brottet.

Vad kan påföljden bli?
För ringa narkotikabrott är straffskalan böter till sex månaders fängelse, påföljden för ditt brott kan alltså bli allt från böter till fängelse, 2 § narkotikastrafflagen.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare