Påverkar en skillsmässa möjligheten att bli svensk medborgare?

Hej. Jag har permanent uppehållstillstånd och permanent jobb. Jag är gift och jag har skickat ansökan för svenskt medborgarskap. Problemet är att jag vill skiljas och skulle vilja veta om det kommer påverka min ansökan om svenskt medborgarskap och om jag skulle fortfarande få detta. Jag har fått mitt permanenta uppehållstillstånd 2021 och har varit i Sverige sedan 2016 och har varit gift i Sverige med svensk medborgare sedan jun 2017, tack.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga angående vilken effekt en skilsmässa kan få med hänsyn till möjligheterna att få beviljat svenskt medborgarskap så kommer jag först gå igenom vad som krävs för att bli svensk medborgare och sen vad som gäller mer specifikt för din situation.

Vad krävs för att få svenskt medborgarskap?

Reglerna om svenskt medborgarskap finns i Lagen om svenskt medborgarskap. Mer specifikt så regleras detta i 11 § för en vuxen person och kräver som utgångspunkt fem saker:

1. Att du kan styrka din identitet
2. Att du har fyllt 18 år
3. Att du har permanent uppehållstillstånd
4. Att du haft hemvist i Sverige under 5 år
5. Att du har levt ett skötsamt liv

Du skriver att du har ett permanent uppehållstillstånd och jag kommer förutsätta att du uppfyller övriga krav som ställs. En skilsmässa kommer inte påverka någon av dessa faktorer och det kommer därmed inte heller påverka din möjlighet för att få svenskt medborgarskap.

Då ett av kraven för medborgarskap är ett permanent uppehållstillstånd så är en naturlig följdfråga om en skilsmässa kan påverka ditt uppehållstillstånd. Därmed så kommer jag även här nedan gå igenom vad som skulle kunna påverka ett permanent uppehållstillstånd så att det leder till att det återkallas.

Kan man bli av med ett permanent uppehållstillstånd?

I vissa fall så kan man bli av med ett permanent uppehållstillstånd, detta kan ske i tre specifika situationer:

1. Om personen flyttar från Sverige (Utlänningslagen 7 kap. 7 §)

2. Om personen har ljugit när ansökan om uppehållstillstånd gjordes (Utlänningslagen 7 kap. 1 §)

3. Om personen som innehar uppehållstillståndet döms för ett brott som kan leda till fängelse (Utlänningslagen 8a kap. 1 §)

I ditt fall så ser jag inget som skulle påverka ditt uppehållstillstånd. Även om det är ett uppehållstillstånd som lämnats på grund av anknytning så är inte en skilsmässa något som skulle påverka detta då det är ett permanent uppehållstillstånd du har.

Sammanfattningsvis

Med hänsyn till kraven som finns för att få medborgarskap så skulle en skilsmässa inte påverka din ansökan eller möjlighet att bli svensk medborgare så länge som du uppfyller alla övriga krav. Skilsmässan skulle inte heller påverka ditt uppehållstillstånd.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare