Påverkar det ansökan om svenskt medborgarskap om man är misstänkt för folkbokföringsbrott?

Jag är misstänkt för Folkbokföringen brott

Påverkar en sådan kränkning förvärvet av svenskt medborgarskap?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelserna i Lag (2001:82) om svenskt medborgarskap.

Ett av kraven som måste uppfyllas för att bli svensk medborgare är att man har haft och kan förväntas sig komma att ha ett hederligt levnadssätt (11 § Lag om svenskt medborgarskap). Det innebär att Migrationsverket undersöker vid prövning av din ansökan om svenskt medborgarskap om du har skött dig bra under tiden du har befunnit dig i Sverige och om du kan fortsätta att sköta dig bra i framtiden. Det som tas med i bedömningen kan vara om du har begått brott eller om det finns misstanke för brott.

Du kan dock ändå bli svensk medborgare om du har begått brott, men då får du vänta en viss tid efter brottet innan du kan ansöka om medborgarskap. Denna tid kallas för karenstid. Hur lång karenstid kan bli beror på vilket straff du har fått. Om du till exempel har fått 30 dagsböter som straff kan karenstiden bli ett år, 60 dagsböter kan bli två års karenstid eller vid fängelsestraff i en månad kan karenstiden vara tidigast 4 år efter brottet och så vidare. Ju grövre eller fler straff, desto längre karenstid. Tabellen för straff och karenstid finner du här. Vanligtvis brukar karenstiden räknas från brottet, men vid långt fängelsestraff kan tiden att börja räknas efter att straffet är avtjänat.

Sammanfattningsvis kan det alltså påverka din ansökan om svenskt medborgarskap om du är misstänkt för folkbokföringsbrott. Hur de specifika omständigheterna kan påverka din ansökan kan jag inte säga, utan det är upp till Migrationsverket. Det är dock inte omöjligt att få svenskt medborgarskap efter att man har begått brott.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att höra av dig om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare