Parkeringsböter vid angivelse av fel registreringsnummer i parkeringsapp

Hej.

Har en fråga ang. En p-bot. Jag lyckades betala för fel bil. Dvs att jag kan bevisa att ena bilen som är betald för hsr varit hemma utanför staden (dvs kolla betaltullarna)

Har försökt överklaga hos kontrollföretaget.

Är det lönt att ta ärendet vidare till tingsrätten. För det är det de säger som är nästa instans. För Har blivit en principsak. Dvs jag har betalt en biljett. Som ej är utnyttjad och fått en bot. Dvs det har blivit fel. Som man borde kunna rätta till..

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar situationen som att du har betalat parkering via en parkeringsapp.

Tyvärr så är det du som har skyldigheten att se till så att du betalar parkering för rätt bil. När du väljer att använda dig av en parkeringsapp så accepterar du de avtalsvillkor som parkeringsbolaget ställer upp. Som avtalspart är det din skyldighet att läsa de villkor som parkeringsbolaget ställer upp.

Liknande fall har tidigare prövats i domstol. Hovrätten har fastslagit att man har ett "långtgående ansvar" för att lämna rätt registreringsnummer och se till så att man betalar för rätt bil. Chanserna är således små för att du ska nå framgång med din talan i domstol. Mitt tips till dig är att betala boten även om det kan kännas orättvist.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja FagerholmRådgivare