Parkeringsbot till följd av felskrivning vid betalning av parkering - hur går man tillväga?

Hej jag parkerade och betalade parkeringen. Dock angav jag ett mellanslag i mitt reg nr mellan bokstäverna och siffrorna i övrigt korrekt reg nr.

Parkeringskostnaden är dragen från mitt kort i samband med parkeringen. Det framgår av mitt kontoutdrag.

Jag har erhållit en parkeringsbot för mellanslaget trots att parkeringen är betald.

Hur ska jag gå vidare..

Lawline svarar

Hej, tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller?

Enligt lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering, som du hittar här, måste man följa de parkeringsvillkor som tillkännagetts genom skyltning på parkeringsplatsen, annars kan man behöva betala en kontrollavgift för olovlig parkering. I din situation verkar det som att du har följt parkeringsvillkoren och betalat för din parkering, men att du av misstag gjort ett mellanslag mellan bokstäverna i ditt registreringsnummer. Förmodligen har det mellanslaget gjort att parkeringskontrollanten/vakten inte kunnat se att det fanns en registrerad parkering på ditt registreringsnummer, och denne har därför utfärdat en parkeringsbot.

Mitt tips till dig

Jag skulle rekommendera dig att vända dig till det parkeringsbolag som har utfärdat parkeringsboten och överklaga denna eftersom du de facto har betalat för din parkering, vilket du kan styrka genom ditt kontoutdrag. Det kan leda till att de ser det som ett ursäktligt misstag och att de avskriver parkeringsboten eller åtminstone sätter ner beloppet. Hur du går tillväga för att göra en sådan överklagan brukar stå på parkeringsboten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och att mitt tips hjälper dig!

Med vänliga hälsningar,

Jonathan LengyelRådgivare