Parkeringsbot på förhyrd privatparkering

Kan man skriva ut en bot på en, av privatperson, förhyrd plats?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller felparkering så finns det ett flertal olika lagar och förordningar som innehåller regler om detta. I Trafikförordningen, som innehåller de allra flesta regler om vägtrafik, finns ett flertal allmänt hålla bestämmelser om parkering såsom att fordon inte får parkeras så att fara uppstår eller att de inte får hindra tillträdet till andra fordon. I fallet med parkering på en förhyrd plats är det däremot Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering som är intressant.

Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering är den lag som reglerar parkering på tomtmark, och även i parkeringshus. Med tomtmark menas inte enbart det som tillhör bostadshus, utan all parkeringsmark som är privaträttsligt reglerad (som alltså inte är allmän).

Av 1§ i lag om kontrollavgift vid olovlig parkering (se https://lagen.nu/1984:318#P1S1) så framgår det att en markägare har rätt att ta ut en parkeringsavgift enligt de bestämmelser som finns i lagen. De krav som lagen uppställer för detta är t.ex. i 3§ om att parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagivits genom skyltning på platsen, att markägaren inte får ta en högre kontrollavgift än vad kommunen gör (4§) och att "parkeringsboten" ska överlämnas till bilägaren eller fästas på fordonet (8§).

Slutsatsen är alltså, att om markägaren har skyltat ordentligt och även i övrigt följt lagens bestämmelser så är han oförhindrad att utfärda en parkeringsbot gentemot någon som har överträtt hans bestämmelser för parkeringen.

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare