Parkeringsbot efter att app krånglar

Hej! Fick idag en parkeringsanmärkning trots att jag trodde att jag betalat. Har använt mig av göteborgs parkeringsapp, allt såg normalt ut i appen ända tills jag skulle stänga av parkeringen. När jag försöker stänga av dyker ett meddelande om "invalid request" upp och biljetten försvinner. Under tiden har jag alltså fått en anmärkning. Har inga bevis på att appen buggat, och eftersom inga pengar är dragna för tiden har parkeringsvakten inte gjort fel. Finns det något chans att överklaga?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr så är det du som använder appen som har skyldigheten att se till så du betalar parkeringen.

Jag förstår att du känner att det är orättvist men då du inte har något bevis på att du försökte parkera men appen krånglade i efterhand kommer det bli väldigt svårt för dig att få rätt. Om du hade hunnit tagit en skärmavbild av meddelandet skulle detta kunna användas som bevisning vid en överklagan.

Trots det skulle jag rekommendera dig att ringa in till parkeringsbolaget support och säga att du hade problem med appen och att det felmeddelandet dök upp. Fråga även om de haft störningar med appen den dagen då om de bekräftar detta, kan användas som bevisning. Spela in samtalet mellan dig och parkeringsbolaget. Så länge du själv är delaktig i samtalet är det lagligt att spela in samtal utan motpartens medvetande.

Lycka till!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare