Papper ang arv

Hej Min sambos pappa har gått bort.Han var omgift han har 2 söner och hon har 2 egna barn.Min sambo har fått hem en massa papper han ska fylla i dels bouppteckningen och sen några andra papper som han ska skriva under där det står att han och hans bror får 0 procent av arvet. Vad jag förstår så har hennes egna barn fått pengar. Vad har min sambo rätt till undrar jag, och ska han fylla i dessa papper som han fått .

Lawline svarar

Hej!

Jag skulle avråda sin sambo att fylla i något av papprena utan att vara fullt införstådd i vilka konsekvenser det får. Främst gäller det pappret som säger att han och hans bror får 0 % av arvet, vilket han inte har någon skyldighet att fylla i då han har rätt att ta del i arvet.

Om din sambos pappa inte hade skrivit något testamente delar din sambo och hans bror på arvet och får hälften var, 2:1 ärvdabalken (ÄB). Om det däremot finns testamente som säger annorlunda så har din sambo och hans bror, oavsett testamentets innehåll, rätt till sin laglott, 7:1 ÄB, vilken han kan begära att få ut enligt 7:3 ÄB. Laglotten motsvarar halva arvslotten, vilken för din sambos del blir 25 % av arvet. Din sambo har därför rätt till arv - 50 % om det inte finns testamente & minst 25 % om det finns testamente, varför han inte bör skriva under ett papper enligt vilket han inte ska få något arv. Din sambo har rätt att avstå arv om han inte vill ha del i arvet, men på din beskrivning låter det som om det är på någon annans initiativ och då skulle jag avråda honom från att skriva under något.

Om han ska skriva under övriga papper beror på vilka papper det är och vem han har fått dem ifrån. Det låter underligt att han fått hem en bouppteckning som han ska skriva under, om inte ha varit bouppgivare och således bidragit med uppgifter vid bouppteckningen. Annars behöver inte din sambo skriva under bouppteckningen. Däremot ska han ha kallats till en bouppteckningsförrättning (20:2 ÄB), dvs ett möte där man behandlar vilka tillgångar och skulder som den avlidne hade, vilka som är arvingar m.m. Kallelse ska som regel ske senast två veckor innan förrättningen genom att personen informeras om tid och plats. Om personen inte närvarar vid förrättningen krävs ett kallelsebevis för att Skatteverket ska registrera bouppteckningen. Ofta brukar ett sådant kallelsebevis bestå i att personen skriver under en bekräftelse på att hen kallats i god tid. Om det är ett sådant papper din sambo fått hem så bör han endast skriva under det om han anser sig ha blivit informerad i god tid före förrättningen, regelmässigt två veckor. Om det däremot är en hel bouppteckning som någon annan upprättat har jag svårt att se varför din sambo ska skriva under den.

Din sambo bör därför vara väldigt försiktig med vad han skriver under, och särkilt viktigt är det att han inte skriver under att han inte ska få något arv då han enligt lag har rätt till arv (enligt ovan). Mer råd än så kan jag tyvärr inte ge, då jag inte vet exakt vad det rör sig om för handlingar och vad de innehåller. Om ni behöver vidare rådgivning i frågan kan ni vända er till vår samarbetspartner Familjens jurist, vilka vid en konsultation kan rådge din sambo i hur han bör hantera de handlingar han fått hem. Ni kan boka tid hos Familjens jurist under http://lawline.se/boka.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare