Pappan följer inte umgängesavtal.

Jag har boendet över mina 3 barn (fastställt i tingsrätten) och pappan har dom varannan helg. Nu på sommaren skulle han ha dom v 30-31 men säger att han tänker ta dom v 31-32 istället vilket inte funkar då barnen börjar fritids då och behöver komma in i rutiner samt skolas in innan skolan börjar. Han säger att han vägrar lämna tillbaka dom v 31 så jag undrar nu om jag kan ha dom kvar hemma istället? Vi har gemensam vårdnad men ligger i vårdnadstvist

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om pappan vägrar att lämna ut barnen trots att det är bestämt att du ska ha barnen den veckan så bör du så snart som möjligt ta kontakt med ett juridiskt ombud som kan hjälpa dig att gå vidare i ärendet, förslagsvis det ombud du redan har i vårdnadstvisten. Eftersom ni har umgänget fastställt i Tingsrätten så gäller det dock lika mycket för båda två, vilket innebär att om du vägrar att lämna ut barnen i rädsla för att han ska vägra att lämna ut barnen så är det du som bryter mot vad som är bestämt om umgänge.

Jag skulle råda dig till att följa umgängesavtalet trots att du inte tror att han kommer att lämna ifrån sig barnen och först efter att han har vägrat att lämna ut barnen ta kontakt med en jurist, annars riskerar du att stå till svars för samma handling.

Hoppas att svaret hjälpte dig!

Rickard EssungRådgivare