FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt19/07/2017

Pappa vill ge mig en halv miljon, är det skattefritt?

Hej! Min pappa vill ge mig 500000 han är dansk bor i Dk, jag också dansk bor i Sverige. Kan jag ta emot detta utan att behöva betala skatt? Tack på förhand, Jesper

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline

Aktuella lagrum återfinns i inkomstskattelagen (1999:1229) (IL) se här.

Vad som utgör en gåva bedöms utifrån de förhållanden och avsikter i vilka gåvan givits. En gåva är en frivillig överföring av egendom utan krav på motprestation.

Huvudregeln är att gåvor är skattefria vilket framgår av 8 kap. 2 § IL. Vissa gåvor kan däremot tappa sin gåvokaraktär när avsikten inte längre är benefik. En gåvoavsikt föreligger inte när gåvogivaren förväntar sig en motprestation för gåvan eller om gåvan utgör en belöning för utfört arbete. Gåvor som saknar ren gåvoavsikt kallas för remuneratoriska gåvor och är i princip alltid skattepliktiga. Att gåvogivaren är din pappa avgör inte frågan men stärker uppfattningen av att det rör sig om en ren gåva. Det kan vara bra om han skriver ned sin underskrift på ett papper där han intygar att han gett dig 500 000 som en ren gåva.

Om din pappa inte vill ha något tillbaka från dig i utbyte mot 500 000 så är det en ren gåva. Gåvor är skattefria i Sverige.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare