Påminnelseavgift till bostadsrättsförening

Hej! Jag har fått en påminnelseavgift från min Bostadsrättsförening för att jag inte betalat första månadsavgiften efter inflytt i föreningen i tid. Jag har dock inte fått originalfakturan som påminnelsen gäller, varken på post eller mail, och har därför inte haft någon chans att betala fakturan i tid. Föreningen (eller snarare deras ekonomiska förvaltare) medger att det kan stämma att vi ej fått fakturan men hävdar ändå att jag har ett ansvar att kolla upp själv vilken avgift jag ska betala och vart och när, så dom hävdar att dom har rätt att ta ut påminnelseavgiften. Har dom juridisk rätt att ta ut en påminnelseavgift i det här fallet trots att jag aldrig fått fakturan som påminnelsen gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En skyldighet att betala en faktura påverkas inte av huruvida du har fått en faktura eller inte. Du är skyldig att betala avgiften även om du inte har fått någon faktura. Att din faktura till exempel kommer bort på posten ändrar inte din skyldighet att betala den i tid. Om det är så att du inte får någon faktura behöver du kontakta föreningen/företaget och fråga efter uppgifter så att du kan betala.

Som kund är man alltså skyldig att betala enligt den tidigare överenskommelsen (betala månadsavgift i bostadsrättsförening) även om man inte mottagit en faktura.

För att föreningen ska ha rätt att ta ut en påminnelseavgift måste det ha framgått när du ingick avtalet. Det brukar exempelvis finnas information i betalningsvillkoren som du godkände när du ingick avtalet med bostadsrättsföreningen.

Sammanfattningsvis har man alltså en skyldighet att ta reda på de uppgifter som krävs för att kunna betala, även om man inte har fått en faktura. Föreningen måste vidare ha informerat dig om att de har rätt att ta ut en påminnelseavgift vid en utebliven betalning för att faktiskt kunna göra det. Om du inte ha fått den informationen genom t.ex. avtalsvillkor kan de inte kräva någon påminnelseavgift.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare