FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/10/2023

Påföljder vid olovlig körning, rattfylleri, vårdslöshet i trafik, och ringa narkotikabrott

Vad är påföljden för olovlig körning, rattfylleri, vårdslöshet i trafik och ringa narkotikabrott? Har inte tidigare körkort och kan tillägga att jag aldrig blivit dömd tidigare, är mellan 30-40 år.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Såsom jag förstår din fråga vill du veta vad de möjliga påföljderna är för följande brott: olovlig körning, rattfylleri, vårdslöshet i trafik och ringa narkotikabrott. Om av betydelse kommer jag även ta in i mitt svar påverkan av omständigheterna att du aldrig blivit dömd tidigare och din ålder.

Olovlig körning

I 3 § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (också känd som trafikbrottslagen) anges att kör någon uppsåtligen ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad till att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har någon alltså exempelvis kört bil utan att ha körkort, så kan denna komma att dömas för olovlig körning. Påföljden vid normalgraden av olovlig körning är böter. Är brottet däremot att anse som grovt, exempelvis om man tidigare haft körkort som blivit återkallat eller om brottet skett vanemässigt, kan påföljden ökas till fängelse i högst sex månader. Här har exempelvis omständigheten att du kört utan körkort, som tidigare blivit återkallat, betydelse för påföljden.

Rattfylleri

I 4 § trafikbrottslagen (samma som ovan) föreskrivs att den som för ett motordrivet fordon eller spårvagn efter att ha intagit alkohol i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Här kan antingen utdömas som påföljd böter eller fängelse i högst sex månader. En faktor som spelar in i bedömningen kring vilken påföljd som väljs är hur hög alkoholkoncentrationen är. I tredje stycket av bestämmelsen anges att antas det att man inte kan föra ett motordrivet fordon på ett betryggande sätt, på grund av en påverkan av alkohol eller annat medel, också kan dömas till rattfylleri.

I andra stycket i samma bestämmelse, och vad som kanske knyter an till din fråga om ringa narkotikabrott, anges att den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha intagit narkotika som avses i 8 § narkotikastrafflagen (1968:64 ) i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet, också kan dömas för rattfylleri. Däremot gäller inte detta om narkotikan intagits i enlighet med läkares eller annan behörig receptutfärdares ordination.

Är brottet att anes som grovt, enligt 4a § i trafikbrottlagen, ska föraren dömas för grovt rattfylleri till fängelse i högst två år. När man gör bedömningen kring om brottet är att anse som grovt finns en mängd faktorer som man ska ta hänsyn till. Dessa är bland annat om

1. föraren av fordonet haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften

2. om föraren annars varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, eller

3. om framförandet av fordonet inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten.

Dessa omständigheter tas också in i bedömningen vid påföljdsvalet.

Vårdslöshet i trafik

I 1 § Trafikbrottlagen finnes bestämmelsen som reglerar vårdslöshet i trafik. Första stycket reglerar om vägtrafikanters skyldigheter, den som för spårvagn, eller den som på annat ställe än på väg för fordon och deras skyldigheter. Jag antar att denna inte är relevant att diskutera, däremot skulle det vara så att den situationen är applicerbar får du gärna återkomma med en till fråga!

I andra stycket samma paragraf anges däremot att om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Hit kan räknas att personen som kör är mycket trött, bryter mot regler, gör farliga omkörningar, kör mot rött ljus eller annan stopplikt, fortkörning, etc. Andra bedömningsorsaker är olämpligt uppträdande vid framförande av fordon, exempelvis användandet av mobiltelefon. Här krävs dock att man tar en medveten risk, och en sådan tas då det föreligger någon särskild risk för trafikolycka och bedömningsgrunder för detta är trafikförhållandena, hur stor trafik, hur kontrollerad körningen varit i övrigt, förarens uppsikt över trafiken och körningen. Att någon brister i uppmärksamhet just för ett ögonblick är dock inte straffbart. Påföljden här är maximalt 2 år i fängelse.

Ringa narkotikabrott

 Narkotikabrott regleras i narkotikastrafflagen (1968:64). I första paragrafen anges att den som olovligen överlåter narkotika; framställer narkotika som är avsedd för missbruk; förvärvar narkotika i överlåtelsesyfte; anskaffar, bearbetar, förpackar, transporterar, förvarar eller tar sådan befattning med narkotika som inte är avsedd för eget bruk, eller; innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika, döms för narkotikabrott till fängelse i högst tre år. I andra paragarfen anges att om ett brott som avses i första paragrafen med hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter att anse som ringa, döms istället för ringa narkotikabrott till böter eller fängelse i högst sex månader. Vid ringa narkotikabrott kan påföljden variera mellan böter eller fängelse i högst sex månader, beroende på omständigheterna i fråga.

Vad gäller att du aldrig tidigare blivit dömd är en omständighet som rätten kan ta hänsyn till när de bestämmer påföljden. I 30 kap. 4 § Brottsbalken (BrB) anges en huvudregel att rätten särskilt ska beakta skäl som talar för en lindrigare påföljd än fängelse. Att den dömde inte tidigare gjort sig skyldig till brottslighet innebär att risken för återfall anses vara liten, återfall är alltså en sådan omständighet man tar hänsyn till. Om du aldrig tidigare blivit dömd, talar detta för lindrigare straff då risken för återfall anses vara liten. På så vis kan det komma att spela in i påföljdsbedömningen.

Hoppas detta gav svar på din fråga. Om det är något ytterligare du undrar eller funderar över, tvivla inte på att vända dig till Lawline med ytterligare en fråga!

Roya Juhlin-DannfeltRådgivare