Påföljder vid objekt i maten

Hej.

Jag hittade en mutter (ca. M8) i en bulle jag köpte från X. Jag märkte det innan jag fick den i munnen. Ska jag varna dem om detta uppstår i deras andra bullar? Vad har jag för rätt till retur eller så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom du, som konsument, har köpt en vara från en näringsidkare är bestämmelserna i konsumentköplagen tillämpliga (1 § KköpL). Det föreligger fel i varan i och med att du inte kunde konsumera bullen på grund av muttern som fanns i den (16 § andra stycket andra punkten jämte tredje stycket första punkten KköpL). Eftersom varan är felaktig får du kräva att få en ny bulle eller häva köpet och därigenom få pengarna tillbaka (22 § KköpL). Detta kan du göra under förutsättning att du reklamerar, dvs upplyser matbutiken om felet, inom två månader efter det att du märkte muttern i bullen (23 § första stycket KköpL).

Sammanfattning

Du har rätt att kräva att få en ny bulle alternativt få tillbaka pengarna för bullen med muttern. Du bör dock ta kontakt med matbutiken snarast för att reklamera samt uppmärksamma dem om felet i deras produkter.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Återkom gärna om du har ytterligare frågor.

Med vänliga hälsningar,

Nhi TranRådgivare