FrågaKÖPRÄTTKöplagen15/08/2017

Påföljder vid oavsiktlig försäljning av piratkopia?

Hejsan!

Om man säljer ett par märkesskor begagnade vidare och sedan 2 månader senare hör köparen av sig och kräver pengarna tillbaka och hävdar att det är en piratkopia och gör en polisanmälan. Vad händer då? Påföljd.

Speciellt om man själv köpte skorna i andra hand ovetandes att det var en piratkopia.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Du kan behöva ge en del av pengarna tillbaka eller till och med hela summan mot att du tar tillbaka skorna. Det finns dock vissa omständigheter som kanske kan befria dig från ansvar.

Vad säger lagen?

Mellan två privatpersoner gäller köplagen. Om en vara inte stämmer överens med avtalet så är den felaktig enligt 17 §. Köparen ska undersöka varan efter att ha köpt den (31 §). Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation) (32 §).

Om en vara är felaktig och har reklamerats inom skälig tid så kan köparen kräva prisavdrag på mellanskillnaden mellan det avtalsenliga priset och priset om man räknar med felet (38 §). Om felet är av väsentlig betydelse för köparen och säljaren insåg eller borde ha insett detta så får köpet hävas enligt 39 §.

Den som medvetet säljer en annan person en vara med vetskap om att denna är en piratkopia begår bedrägeri, vilket är kriminaliserat enligt 9 kap. 1 § brottsbalken.

Ditt fall

Om du lyckas hävda att felet borde ha upptäckts vid en undersökning efter köpet eller att köparen inte gjort en sådan undersökning och reklamerat i tid, så är du befriad från att betala ut något till denne.

Om inte, så är du i första hand skyldig att betala prisavdrag på mellanskillnaden mellan vad köparen betalade och vad hen hade behövt betala om det var klart att skorna var kopior. Köparen kanske kräver hävning men detta kan du bestrida med att om det var av så stor betydelse att skorna skulle vara äkta så hade hen märkt tidigare att skorna var kopior.

Om inte köparen kan bevisa att du medvetet sålt kopior så har du inte begått något brott.

Vad du bör göra

Svara köparen att du inte tänker ersätta hen för att skorna råkar vara kopior. Skriv att hen försummat sin undersökningsplikt eller annars väntat för länge med att säga något. Hänvisa till paragraferna ovan. Om köparen ändå kräver ersättning och du tycker att hen har stöd för detta, så kan det vara en god idé att erbjuda prisavdrag enligt vad jag skrivit ovan, som en kompromiss. Blir du stämd i tingsrätten så kan du erbjuda att lösa konflikten genom prisavdrag istället. Annars accepterar du och häver köpet eller bestrider hens talan i tingsrätten så att det blir huvudförhandling. Inför detta rekommenderar jag starkt att du tar hjälp av vår kompetenta juristbyrå. Mer info här. Om köparen förlorar i rätten så betalar hen för dina kostnader.

Du kommer inte att bli åtalad om det inte finns bevis för brott och det verkar det ju inte finnas i ditt fall. Min gissning är att personen helt enkelt inte inser vad bedrägeri är.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till Lawline igen nästa gång juridiken krånglar! Använd vår expresstjänst för garanterat snabbt svar.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare