Påföljder vid fel i nyinköpt diskmaskin

Har köpt diskmaskinen från ett företag på nätet. Men det var fel på diskmaskinen på en gång han inte ens prova den. Dom vill laga den, men jag vill häva köpet för jag tycker att en diskmaskin som inte fungerar vid leverans är ganska väsentligt för mig då jag har tre barn och behöver en fungerande diskmaskin. Enligt dom har jag två val.

1 beställa service på maskinen och laga den.
2 ångerrätt då får jag stå för returen (750kr) och

Upp till 100% prisavdrag för att produkten är defekt. Dom har levererat en trasig diskmaskin ska jag behöva betala för det om jag ångrar köpet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tråkigt att du fått en diskmaskin som inte fungerar!

Eftersom du verkar ha köpt diskmaskinen i egenskap av konsument från ett företag så är det konsumentköplagen (KköpL) vi ska kika i.

Fel
Till att börja med kan konstateras att diskmaskinen är felaktig eftersom den inte fungerar (16 § KköpL). För att få åberopa felet måste du meddela köparen om felet inom skälig tid, dvs reklamera felet (23 § KköpL). Det verkar du ha gjort. Som konsument har du därför rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller häva köpet, samt kräva skadestånd (22 § KköpL). Dessa påföljder aktualiseras dock i en fallande skala. Säljaren har alltså rätt att i första hand avhjälpa felet på diskmaskinen (reparera den), oavsett om du begär en annan påföljd än avhjälpande (27 § KköpL). Säljaren måste dock göra detta på egen bekostnad, inom skälig tid och utan att det uppstår väsentlig olägenhet för köparen.

Väsentlig olägenhet
Det är svårt att bedöma vad som är en väsentlig olägenhet för köparen, och det är tyvärr inte en rent av personlig bedömning. Det är såklart olyckligt att inte ha en fungerande diskmaskin när man har tre barn och att det därför uppstår problem för dig. Eftersom du inte drabbas av andra problem än så skulle det dock troligtvis inte räcka för att utgöra en sådan väsentlig olägenhet som avses i paragrafens mening.

Ångerrätt och kostnad
Eftersom säljaren har erbjudit sig att reparera diskmaskinen så har du inte någon egentlig rätt att få häva köpet om du inte godtar reparationen. Då aktualiseras säljarens egna regler om ångerrätt, eftersom det ju då blir en ångerrätt du vill göra gällande. Om det i säljarens villkor för ångerrätt står att köparen måste stå för returkostnaden så är det tyvärr det som gäller.

Råd
Jag skulle råda dig att acceptera köparens erbjudande om att reparera diskmaskinen. Det ska dock som sagt ske inom skälig tid, vilket brukar innebära ett par dagar, upp till en vecka. Om det inte kan ske har säljaren inte längre rätt att avhjälpa felet och du kan då begära att få häva köpet (28 § KköpL). Först då har du alltså möjlighet att skicka tillbaka diskmaskinen utan att behöva betala returkostnaden, eftersom en hävning innebär att förhållandet ska återställas som om avtalet aldrig slutits.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till med diskmaskinen!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare