FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/08/2020

Påföljdbestämmning efter tidigare brottslighet.

Hej, mitt ex blev dömd feb 2019 för misshandel av mig, genomgick sk IDAP i 9 mån och hans avtjänade straff blev klart i feb 2020, då fick han dock fotboja för misshandel av min fd granne, skulle ha haft i 4 mån men togs av efter 2/3 så tredje veckan i april. För två veckor sen åkte han fast för fortkörning med båten samt grovt sjöfylleri, promille på 1,38, kan hans straff för detta påverkas av de tidigare domarna och vad innebär villkorligt, är det att man ska "sköta sig extra" under en tid och i så fall hur länge? Stort tack på förhand, Mvh // Camilla

Lawline svarar

Hej och tack för att du valde lawline med din fråga

Val av påföljd (straff) är en speciell typ av bedömning - som utförs i två steg.

Först har vi kap 29 BRB att ha i åtanke, här försöker domstolen mäta "straffvärdet" av gärningen.

D.v.s om vi har ett brott med lägsta straff 1 år och högsta straff 4 år, är straffmätningen när domstolen avgör vart i spannet som gärningen i fråga hamnar.

I denna mätning dyker 29:4 upp.

Enligt den paragrafen ska man ta i åtanke tidigare brottslighet när man ska bestämma straffvärdet av gärningen, dock endast om det inte tidigare blivit beaktat vid påföljdsbestämningen.

Det är lite krångligt, men systemet ser ut så för att försäkra att inte samma omständighet blir skärpande mer än en gång.

Regeln som 29:4 refererar till är 30:4 BRB. Denna bedömning handlar om hur domstolen ska agera vid val av påföljd. Man ska till så stor grad som möjligt undvika fängelse. Enligt 30:4 finns det endast tre skäl som kan leda till fängelse: Straffvärdet, om det är ett artbrott och tidigare brottslighet.

Dock, i denna paragraf, så ter sig tidigare brottslighet lite annorlunda än 29:4.

"Tidigare straff" regeln används främst när den tilltalade begått samma typ av brott tidigare, inte bara att de begått brott generellt. Så skulle ditt ex tidigare begått just sjöfylleri, så kan det bli aktuellt.

Det innebär att domstolen antagligen inte kommer använda just det skälet i fråga om påföljdsbestämning.

Det innebär då att det är 29:4 som blir aktuell. Vad som sägs är att tidigare brott ska ses som en skärpande omständighet, som innebär att rätten kommer öka "straffvärdet" utöver det som gärningen i sak var mätt till.

Det är omöjligt för mig att veta i hur stor grad omständigheten att tidigare brott begåtts kommer påverka bedömningen, men det finns utrymme för det.

Till din andra fråga om "villkorligt":

En villkorlig dom är ett straff i sig själv. Oftast tilldelas en villkorlig dom när straffvärdet är högre än böter men mindre än fängelse.

¨Villkorlig dom brukar oftast tilldelas gemensamt med böter eller samhällstjänst.

Hoppas det besvarade dina frågor!

Jakob WestlingRådgivare