FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott14/03/2017

Påföljd vid vårdslöshet i trafik

Hej jag är en 18-årig kille med körkort med prövotid körde för några månader sedan av vägen på en liten grusväg och igenom ett staket har nu fått papper från polisen där jag kommer att delges misstanke om vårdslöshet i trafik . vad kan straffet tänkas bli

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du döms för vårdslöshet i trafik är straffet dagsböter. Du kan hitta paragrafen här. Hur många dagsböter som döms ut beror på hur allvarligt brottet är och det är en bedömning som görs från fall till fall, varför jag inte kan uttala mig om det specifikt i ditt fall. Dagsbotens storlek beror på din inkomst. Desto högre inkomst - desto högre dagsbot.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare