FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/10/2016

Påföljd vid stöld

Hej! Jag är 20 år och har inget i belastningsregistret. Jag har anmälts för ett stöld brott för 3 sminkprodukter till värde av ca 1300kr från en smink butik. Jag gjorde det dock inte med mening utan då jag passerade dörren råka jag lägga in dessa produkter i väskan samtidigt som jag skulle lägga påsen jag hade köpt smink. Jag glömde helt bort att jag hade dessa produkter i handen då jag höll på med mobilen. Jag hann inte reagera eftersom jag var stressad ut för att träffa nån och då dörren börja tuta så trodde jag att det var dem i kassan som glömt larma av det jag hade köpt så jag vände mig om. Men när jag insåg att jag hade tre produkter i väskan var det försent. Jag undrar vad jag kommer få för straff? Vad tror ni? Och jag har nyligen tagit körkortet och undrar om jag måste göra om förarprov eftersom det är prövotid i två år och om mitt körkort blir återkallat? Undrar också om det kommer så på min belastningsregister som jag skriver ut själv om jag kommer jobba på förskola?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt praxis går gränsen mellan snatteri och stöld går vid 1000 kr vid stöld i butik. Det är alltså stor risk att händelsen kommer att klassificeras som en stöld eftersom värdet på produkterna var ca. 1300 kr.

Straff
Straffskalan för stöld är fängelse från 14 dagar upp till två år, se 8:1 brottsbalken. När man ska avgöra hur hårt straff som ska utdömas gör man en så kallad straffmätning. Vid en straffmätning tar man hänsyn till flera faktorer vid det enskilda fallet, till exempel hur allvarligt brottet är, om gärningspersonen har begått något brott tidigare, gärningspersonens avsikter och om det har förekommit andra förmildrande eller försvårande omständigheter. Vad dessa omständigheter kan vara hittar du i 29:2 samt 29:3 brottsbalken.

Det behöver inte heller nödvändigtvis vara ett fängelsestraff som döms ut vid stöld. Vid mindre allvarliga brott, såsom en mindre stöld, finns en presumtion om att inte döma till fängelse utan byta ut det mot andra påföljder istället t ex. villkorlig dom och böter. Den här presumtionen kan dock brytas. exempelvis om du tidigare gjort dig skyldig till brott.

Vad ett straff blir i det enskilda fallet är alltså oerhört individuellt och svårt för mig att bedöma. Om jag skulle våga mig på en bedömning tror jag att villkorlig dom tillsammans med böter skulle bli aktuellt för din del utifrån den information du har lämnat. Den villkorliga domen och böternas storlek bedöms i förhållande till vilket straffvärde stölden bedöms ha.

Belastningsregistret
Om du blir dömd för stöld kommer du att hamna i belastningsregistret. Hur länge du kommer att finnas där beror på vad för påföljd som kommer att dömas ut. I 17 § lagen om belastningsregister hittar du när en sådan uppgift gallras beroende på påföljd.

Enligt skollagen måste vissa arbetsgivare, som förskolor, begära ett utdrag från belastningsregistret men informationen i utdragen är begränsade till allvarligare brott och olika typer av sexualbrott. När det gäller registerutdrag för anställning i skolan ska dessa inte innehålla påföljd för stöld, se 22 § 3 st. förordningen om belastningsregister. Du behöver alltså inte oroa dig för att en eventuell framtida arbetsgivare ser detta.

Körkortet
Om du skulle bli dömd för stöld behöver du inte oroa dig för körkortet. Stöld är inte en av de anledningar som finns till att dra in körkortet, du kan läsa mer här. Stöld av den här graden anses inte som ett sådant allvarligt brott som nämns i texten.

Hoppas att du fått svar på din fråga och att allt ordnar sig till det bästa för dig! Om du fortfarande har frågor är du varmt välkommen att återkomma.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare