Påföljd vid plagiering och fusk vid högskola, gymnasium och högstadium

Är det ett brott att som elev på gymnasiet, högskola eller högstadiet inte ha korrekt referenshantering i sina texter? Texterna blir ju inte publicerade för allmänheten utan skickas till bedömande lärare. Innan man har blivit lärd hur man refererar korrekt så kan man inte heller veta vad som gäller.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När en student på en högskola misstänks för att ha plagierat eller fuskat överlämnas ärendet till Högskolans disciplinnämnd. Visar det sig att studenten har handlat med uppsåt att vilseleda om sina kunskaper kan studenten få en varning eller bli avstängd från studierna upp till sex månader, se 10 kap. 1 och 2 §§ Högskoleförordningen https://lagen.nu/1993:100 . Avstängning från studierna innebär också att studiemedlen dras
in.

Om en elev på ett gymnasium försöker fuska eller plagiera kan eleven stängas av upp till två veckor, se 5 kap. 17 och 18 §§ Skollagen https://lagen.nu/2010:800. Ofta blir eleven även underkänd i skolarbetet och eventuellt hela kursen.

Det finns inga liknande bestämmelser gällande högstadium, men ofta blir eleven underkänd i skolarbetet och eventuellt hela kursen i enlighet med skolans policy om hur den hanterar fusk.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare