FrågaAVTALSRÄTTAvtal04/02/2019

På vilka olika sätt kan standardiserade villkor avseende avtal bli bindande mellan parterna?

Hej!

På vilka olika sätt kan standardiserade villkor avseende avtal bli bindande mellan parterna?

Lawline svarar

Hejsan!

Standardiserade avtal signerade mellan parter
Standardiserade avtal är i princip samma avtal som används om och om igen för vissa situationer. Det är därför alltid bindande för parterna, det kvittar om det kallas standardiserad avtal eller inte.

Standardiserade avtal som hjälp av tolkning
Ibland är det så att ett avtal är så standard och används så ofta på det sätt att det kan ses som standard för hela branschen. På det sättet kan det bli till hjälp för domstolen att tolka och fylla ut avtal. Om två parter har ingått ett avtal och det avtalet inte reglerar en viss sak, kan domstolen med hjälp av standardiserade avtal (som kan anses vara standard för hela branschen), fylla ut och tolka avtalet på ett visst sätt.

Med det sagt kan ett standardiserad avtal egentligen aldrig bli "bindande" om det finns ett annat avtal skrivet. Utan det finns alltid utrymme för argumentation men domstolen har det valet att ta hjälp av dessa avtalen vid en tvist.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare