På vilka grunder går det att avbryta en provanställning?

Hej, jag fick jobb och vart provanställd i 6 mån, efter 4,5 månad frågade jag chefen om hur det såg ut för mig Ang fast anställning? Det såg bra ut så han och att jag skulle få det, 2,5 senare så kommer jag till jobbet efter ledighet och på kontoret sitter samordnaren och chefen, han säger då att dom tänker säga upp min provanställning, pga 3 personal klagat på mig, jag undrar på vad? Frågar direkt samordnaren som jag jobbar mest med vad jag gjort för fel, hon kommer inte på något direkt säger hon. År ut och frågar personal 2 vad jag gjort? Hon har jag jobbat med 2 ggr på 5 mån, hon blir bara orolig och ropar på chefen och samordnaren, när dom kommit ut till henne så säger hon att hon kan tycka att det rinner av mig det hon rapporterar dom 2 ggr, den 3je vet jag inte, men sen ringer chefen 2 dagar efter och hör efter hur det är, får då även reda på att samordnaren vill bli av med mig, och sagt till chefen att om jag är kvar så säger hon upp sig? Jag har aldrig haft någon konflikt på jobbet aldrig varit borta, bytt pass med samordnaren julafton jour pga att jag inte har småbarn, och hon ville vara hemma då, hon har fått massa saker av mig, och vi har haft kul, känner mig utnyttjad av att hon väntade med att klaga tills jag bytt pass med henne, kan även säga att jag har varit denna som jobbat mest där och pysslat handlat städat mm, detta är ett LSS boende. Vad kan jag göra? Vart uppsagd efter min ledighet efter jul den 5 januari.

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen som främst behandlar frågor om anställningsskydd är lagen om anställningsskydd (LAS).

När det gäller provanställningar saknas det en reglerad uppsägningstid. Arbetsgivaren är även fri att utöva sin prövningsrätt och behöver inte heller uppge skäl för att avbryta en provanställning, 6 § LAS. Ett avbrytande av en provanställning behöver då inte heller ha en saklig grund enligt 7 § LAS. Detta innebär att din arbetsgivare i stort sett har ett fritt beslutsfattande om denne vill att du ska fortsätta din anställning där efter provanställningen eller inte. Ett avbrytande av en provanställning går tyvärr inte att pröva mot LAS, vilket innebär att dina chanser att få fortsätta arbeta på ditt jobb är låga om din arbetsgivare vill avbryta din provanställning.

En annan möjlighet för dig skulle kunna vara att pröva beslutet mot diskrimineringslagen (DL), om du anser att du har blivit diskriminerad på grund av någon av diskrimineringsgrunderna enligt 1 kap. 5 § DL.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare