Övertagande av hyresrätt vid äktenskapsskillnad

Jag har varit tillsammans med samma person i 20 år, gifta i 7 år av dessa. Vi har ett gemensamt barn på 12 år. Min man vill skiljas. Vi har en hyresrätt där han står ensam på kontraktet. Sonen vill bo med mig. Har jag någon rätt till lägenheten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor rörande skilsmässa och bodelning finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Jag tolkar frågan som att ni har haft hyresrätten för gemensamt bruk under ert äktenskap. Då utgör hyresrätten eran gemensamma bostad och ska ingå i bodelning (7 kap 4 § ÄktB). Sedan kommer frågan om hur denna ska fördelas. I ditt fall behöver man göra en behovsprövning för att se ifall du eller din exman har störst behov till hyresrätten. Den som är i störst behov av bostaden makarnas gemensamma bostad eller bohag rätt att få denna egendom i avräkning på sin del vid bodelningen (11 kap 8 § ÄktB). Men viktigt att tillägga är att en hyresrätt brukar vanligen inte tillmätas något värde, vilket innebär att du eller din exman kommer att få hyresrätten utan avräkning på eran del vid bodelning.

Bedömningsfråga

Vid bedömningen av vem som har störst behov ska man ta hänsyn till olika omständigheter, bland annat om vem som kommer att fortsätta att bo med barnet. Den som ska bo med barnet anses som utgångspunkt ha större behov. Men omständigheter som vem som har lättast att skaffa ny bostad, avstånd till arbete, eran hälsa och så vidare är även relevanta. Att den ena maken står på hyreskontraktet spelar ingen roll i bedömningen. Det blir alltså en bedömningsfråga om vem som har störst behov av att behålla lägenheten och det kan ibland vara svårt att säkert säga vem som ska få bo kvar. Om det blir så att eran son kommer att bo med dig finns det starka skäl till varför du skulle ha större behov av hyresrätten.

Om man inte är överens måste man i värsta fall tvista om det i domstol eller låta det avgöras av en bodelningsförrättare. I dessa fall blir det viktigt att visa varför just du har det största behovet av att behålla bostaden.

Lycka till!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare