Överlåtelseförbehåll vid köp av lös egendom

Hej! Jag köpte för en tid sedan en hund där det skrevs ett kort litet avtal som gick ut på att jag från den dag köpt hunden och att jag inte fick sälja honom vidare utan att kontakta förra ägaren först.

Men nu är det så att jag utvecklat pälsdjursallergi och därför inte kan behålla hunden. utan måste sälja den, men när jag talade om detta för den tidigare ägaren så vill hon nu ha hunden tillbaka hunden kostnadsfritt.. Då hon anser att jag brutit det avtal som skrevs vid mitt köp av denna hund för att jag lagt ut en annons med avsikt att sälja hunden.

Har hon någon rätt att kräva detta? Jag har ju äganderätt på hunden, och efter de efterforskningar jag gjort i samband med att denna situation uppstod så förstår jag det som att villkor som detta inskränker mot äganderätten och på det viset kan anses ogiltigt? stämmer det eller har jag fattat fel?

Lawline svarar

Hej,

Den typ av avtalsvillkor som ni använt er av inskränker inte äganderätten som sådan utan enbart din möjlighet att överlåta egendomen (hunden) till någon annan. Sådana villkor brukar kallas överlåtelseförbehåll och innebär inget annat än det som framgår av avtalet. Har ni enbart kommit överens om att den gamla ägaren skall kontaktas så gäller enbart att du har en skyldighet att upplysa densamma om planerad överlåtelse. Det vanliga är att man föreskriver en möjlighet för den gamla ägaren att neka en tänkt köpare med skyldigheten att inom en viss tid hitta en annan köpare som denne finner lämplig.

När det gäller avtalsvillkor som dessa måste man alltid fundera på vad som ska hända om ena parten bryter mot avtalet. Det är nämligen så att svensk lag inte erbjuder några generella sanktioner vid brott mot avtalsvillkor som dessa. Detta innebär således att den gamla ägarens påstående att din äganderätt automatiskt kommer upphöra, är felaktigt och ifall läget är som så att avtalet inte innehåller någon reglering av följden av avtalsbrott, är villkoret således också betydelselöst. Dessutom innebär din annonsering inte att du brutit mot överlåtelseförbehållet eftersom att en överlåtelse därmed inte ännu skett.

Har du ytterligare funderingar är ni alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare