Överlåta borgensåtagande

Hej!

Jag har en fråga om en borgensförbindelse som jag skrev på till ett dryckesbolag med några partner. Jag har sålt min andel i bolaget sedan 2018, men har missat att skriva över min del borgensförbindelsen till dom.

Nu finns det krav inne och jag blir också krävd på pengar. Jag har kontaktat dryckesleverantören om läget, men dom sa att det finns inget dom kan göra. Hur ska jag göra nu? Kan jag överlåta ansvaret i nuläget till övriga borgenstagare?

Tack för er tid!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är endast möjligt att överlåta sitt borgensåtagande till någon annan med långivarens samtycke. Långivaren kan därför neka ett sådant byte. Dessutom kan inte borgensåtagandet överlåtas på låntagaren själv (dryckesbolaget) eftersom då förlorar säkerhetsrätten sin funktion. Vidare vill förmodligen inte långivaren att du "överlåter" åtagandet på en redan existerande borgensman eftersom det innebär att långivaren endast går miste om ytterligare en person att kräva sina pengar ifrån. Min rekommendation är att du hör av dig till långivaren (dryckesleverantören) igen. Troligtvis kommer långivaren kräva att en person som inte redan gått i borgen ska ta på sig ansvaret för att åtagandet ska kunna överlåtas.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare