Överklaga parkeringsbot

Hej!

Vi fick en böteslapp på 900, 00 Sek när min man skulle plocka upp mig vid Arlandas flygplats.

När jag ringde till min man lämnade han bilen för att se sig omkring om han såg mig någonstans. Vårt telefonsamtal dröjde ca. 1 min. Under den tiden kom en p-vakt och satt en böteslapp.

När min man pratade med p-vakten då sa vakten att han hade sett en tom bil och att han inte "skriker" efter folk (Skrika hade han inte behövt göra eftersom min man var så nära bilen).

Hur kan vi göra när vi vill överklaga beskedet?

Mvh Catrin

Lawline svarar

Hej och tack för att ni har valt att ställa er fråga till Lawline!

Till att börja med vill jag säga att även om ni överklagar så måste ni enligt 7 § i lag (1976:206) om felparkeringsavgift betala avgiften inom erlagd tid även om ni överklagar. se här: https://lagen.nu/1976:206

Vidare, för att överklaga beslutet om parkeringsboten ska ni enligt 8 § 1 st, lag (1976:206) om felparkeringsavgift, ansöka om rättelse hos Polismyndigheten, för er del blir det Polisen i Sigtuna, Märsta. Anmälan ska göras av fordonets förare vid tiden för parkeringsboten.

Om rättelse inte bifalls ska ni bli upplysta om möjligheten att bestrida betalningsansvaret enligt 9 §, lag 1976:206) om felparkeringsavgift. Här ska ni grundligt beskriva vad som har hänt och vika omständigheterna var. Detta är en mer ingående prövning av händelsen än vad som gjordes första gången, detta eftersom om beslutet kan upphävas genom det förstnämnda, enklare, förfarandet så är det smidigare för båda parter.

Det bästa är att kontakta polisen och se om det finns möjlighet att göra anmälan via internet eller om ni måste komma in personligen, min gissning är att ni måste komma in personlige eftersom de inte fanns någon blankett på nätet.

Hoppas att ni fick svar på er fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare