Överklaga migrationsverkets avslag om att avgöra ärendet

Hej här skriver och frågar för en kompis. Som begärt avgörande av ärende.av migrationsverket han har ansökt om medborgarskap för mer än sex mån sen. Migrationsverket har inte hunnit avgöra hans ärende inom 4 v och avslår därför hans begäran. Då undrar vi. Ska han överklaga eller vänta och isåfall varför

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Svaret på frågan om överklagande av migrationsverkets beslut finns i förvaltningslagen.

Varför ska din vän överklaga?

Som jag tolkar din fråga har din kompis fått avslag på ansökan om begäran att avgöra ärendet. Det som din kompis kan göra nu är att överklaga beslutet. Anledning till det är att domstolen kan ändra beslutet till fördel för din kompis och få migrationsverket att handlägga ärendet. Ärendet kommer att lägga i den prioriterade gruppen vilket innebär en kortare handläggningstid av din kompis ärendet.

Tiden för överklagan?

För att din kompis ska överklaga migrationsverket beslut måste hen skicka överklagandet till migrationsverket inom tre veckor (44 § Förvaltningslagen). Din kompis kan tyvärr inte längre överklaga när tre veckor har passerat sedan hen fick beslutet.

Min rekommendation

Jag föreslår att din vän ska överklaga beslutet som hen har fått från migrationsverket. Anledning till det är att domstolen kommer till stor sannolikhet att ändra beslutet till fördel för din kompis. Detta innebär att det din kompis kommer att få beslut på sitt ärende inom en kortare tid.

Du kan läsa mer om överklagande av beslut från migrationsverket här.

Din kompis kan kontakta Lawlines juristbyrå för att få hjälpa med att överklaga beslutet.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lava SinoRådgivare