FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/05/2019

Överklaga kommunala beslut

KF i en kommun beslutar att stänga en byskola på väldigt lösa grunder. Argumenten är lätta att smula sönder. Medborgarförslag om fortsatt drift är inlämnat och ett överklagande till Förv.rätten. Kan vi åberopa §34 i kommunallagen?

Lawline svarar

Hej,

Vad roligt att du vänder dig till oss på Lawline! Jag tolkar din fråga som att du vill åberopa 34 § i kommunallagen i ditt överklagande.

I kommunallagen så finns 4 kap 34 §, 5 kap 34 §, 6 kap 34 § och 9 kap 34 §. I förhållande till överklagandet så ser jag inte att dessa kommer att bli relevanta.

Grunderna för att upphäva ett beslut hittar ni i Kommunallagen 13 kap 8 §. För mig är det svårt att avgöra vilken av dessa grunder som ni ska använda, eftersom jag inte vet mer om hur ärendet har hanterats av KF.

Även om överklagandet skulle gå igenom så hade det endast inneburit att KF hade fått ta ett nytt beslut i frågan. Du kan alltså inte förbjuda KF att stänga ner skolan genom att överklaga det kommunala beslutet.

Om du vill att skolan ska stå kvar så skulle jag säga att den bästa vägen att gå är genom att driva opinion så mycket du kan.

Hoppas detta har varit till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare