FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/11/2018

Överklaga försäkringsbeslut

Jag har varit med om en seriekrock i en tunnel där jag var sista bilen. Jag har förklarat klart och tydligt för försäkringsbolaget att det var en seriekrock i en tunnel med fem inblandade bilar varav den första som orsakat det hela smet iväg. Även fast jag bromsade allt vad jag kunde när jag upptäckte olyckan räckte det inte utan jag körde in i bilen framför. Enligt min bedömning hade jag tillräckligt med avstånd och skrev i skadeanmälan 30 meter vilket är en uppskattning eftersom det är svårt att veta exakt, dessutom körde jag 60 km/timmen på en 70 väg eftersom jag inte ville komma för nära bilen framför. Försäkringsbolaget anser att det är mitt fel eftersom jag har kört på bilen framför och då jag endast har halvförsäkring kommer jag inte få någon ersättning alls. Det känns som att deras ända fokus är att jag har kört på bilen framför och då blir det automatiskt mitt fel oavsett omständigheterna. Tacksam för era råd och om man kan ta det vidare på något sätt med försäkringsbolaget.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag förstår din frustration över försäkringsbolagets beslut, och jag kommer därför stegvis redogöra för hur du kan gå vidare nu.

Steg 1: Börja med att kontakta handläggaren och begär sedan omprövning

Först och främst bör du ta kontakt med handläggaren av ärendet, för att vara säker på att det inte föreligger några missförstånd och att de uppgifter du har uppgett verkligen har beaktats i bedömningen. Om detta inte leder någonstans bör du begära omprövning hos försäkringsbolaget. Hur en omprövning går till kan se lite olika ut från bolag till bolag, och jag råder dig därför att se efter i dina försäkringsvillkor eller på bolagets hemsida. Hittar du ingen information där får du kontakta bolaget för att höra hur du ska göra. Vanligtvis har du sex månader på dig att begära omprövning hos ditt försäkringsbolag.

Steg 2: Vänd dig till allmänna reklamationsnämnden

Om inte omprövningen hos försäkringsbolaget leder någon stans kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det är en statlig myndighet som kostnadsfritt prövar de flesta tvister mellan konsumenter och företag. ARN kan därför kostnadsfritt pröva om försäkringsbolaget gjort en riktig bedömning.

Steg 3: Gå till domstol

Du kan också vända dig till domstol för att driva ärendet vidare. Observera dock att en domstolsprocess ofta är såväl tids- som kostnadskrävande. För det fall du ändå väljer att gå till domstol råder jag dig att se över rättsskyddet i din hemförsäkring och därefter anlita ett ombud. Vi på Lawline har duktiga jurister som kan agera ombud i den här typen av ärenden. I vissa fall kan även Konsumentverket hjälpa dig att driva ärendet kostnadsfritt. För att Konsumentverket ska ta sig an ärendet krävs det att tvisten är av stor betydelse för rättstillämpningen eller att det finns andra särskilda skäl.

Vill du ha vidare juridisk hjälp eller boka in en tid med någon av våra jurister är du välkommen att ringa oss på 08-533 300 04.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare