Överklaga felaktig kontrollavgift
Fråga om kontrollavgift parkering.
Jag har felaktigt fått en kontrollavgift under tiden jag stått på en gästparkering som är gratis 2 timmar. Jag anser att jag stått på gästparkering inom 2 timmarsintervallet. På avgiften står det att jag saknar giltig biljett och att skyltar har kontrollerats samt bild tagits. Jag har bestridit och skickat in bild på hur bilen stod parkerad, bolaget vidhåller beslut och skriver att bilderna inte stämmer överens med de parkeringsvakten har tagit. Jag har vidare åberopat att enligt aktuell skyltning framgår inget annat än att det skulle vara gratis.
Jag har också frågat mitt hyresbolag som pratat med bolaget som utfärdar avgifter i området och de bekräftar att besöksparkering är gratis i 2 timmar.
Kan man begära att se bild?
Om man vill överklaga vidare, kostar det någonting i avgift hos tingsrätt?
Är det någon idé att överklaga vidare?
Lawline svarar
Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Rent generellt har man inte rätt att få se eventuella bilder som parkeringsbolaget har tagit. Det man kan göra är att man kan begära ut ett personuppgiftsutdrag i enlighet med GDPR från parkeringsbolaget, och då har man eventuellt rätt att ta del av bilderna beroende på hur parkeringsbolaget sparar dem.
Om du fortsätter överklaga din kontrollavgift kommer ärendet till slut att hamna i tingsrätten. De kostnader som då tillkommer om du förlorar tvisten är avgift för ansökan om stämning om 900 kronor, inkassokostnad om 180 kr (eftersom datainspektionens allmänna råd är att parkeringsbolaget skall skicka ärendet till inkasso innan det skickas till tingsrätten) samt eventuella rättegångkostnader för parkeringsbolagets ombud.
Eftersom det rör sig om ett mål av begränsat värde, blir rättegångsbalken 18 kap. 8a § tillämplig. Därmed är de rättegångskostnader som man kan få ersatta av den förlorande parten begränsade. Vad gäller ersättning för rättslig rådgivning så har ett parkeringsbolag i dessa mål oftast inte rätt till denna ersättning enligt gällande rättegångspraxis, eftersom det rör sig om en tvist inom bolagets kärnområde.
Om du är säker på din sak så kan det vara en idé att överklaga vidare. Du bör dock vara medveten om att den tid du lägger ner i processen inte ger någon rätt till ersättning.
Vänligen