Överklaga böter som utfärdats på grundad oläslig p-skiva

Hej,

Fick böter pga enligt p kontrollanten oläslig p skiva. Jag hävdar att vid tillfälle p skivan var påklistrad o inställd vid rätt klockslag i vidrutans översta kant där den alltid stått.

Enligt Hojabs bilder tagna på plats kunde p skivan i vidritan ej identifieras.

Jag motsäger detta o styrker att under 3 år har p skivan stått på samma ställe o aldrig tidigare fått böter

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga vad för sorts parkeringsbot du fått. Oavsett sort av parkeringsbot är det möjligt att bestrida en kontrollavgift såväl som en felparkeringsavgift. Vid en kontrollavgift ska du ta kontakt med markägaren eller parkeringsbolaget. Till skillnad från felparkering så ska du inte betala boten innan du bestrider. Om du betalar avgiften ses detta som ett erkännande att du gjort fel. För att markägaren ska få boten godkänd, måste denne få saken prövad i domstol för att få pengarna från dig. Om det däremot är en felparkeringsavgift så ska du betala denna innan du bestrider parkeringsboten. Du ska sedan vända dig till den aktuella polismyndigheten senast 6 månader efter utfärdandet av felparkeringsavgiften, för att ha möjlighet till framgång med ditt bestridande.

Eftersom jag inte vet hur bilden ser ut kan jag inte uttala mer ingående om hur du ska handla efter att du sett bilden. Det är upp till Hojab att ta ärednet till tingsrätten om de fortfarande anser dig betalningsskyldig. För dig blir det inte några kostnader om du inte vill anlita en jurist som hjälper dig i rätten. Då detta är ett s k småmål så kommer du inte bli skyldig att betala motpartens rättegångskostnader även om du skulle förlora. Detsamma gäller tvärtom, Hojab är inte skyldig att betala dina rättegångskostnader om du skulle vinna. Den kostnad som det kan bli tal om för dig är ränta för den försenade betalningen av kontrollavgiften. Denna ränta börjar enligt räntelagen att löpa från förfallodagen och består av Riksbankens referensränta med ett tillägg av 8 procentenheter.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare