Överklaga bot från SL
Hej, har försökt att överklaga en bot jag fått av SL.
Jag klev i fredags på buss 504 vid Backstugevägen (i Stora Ursvik) och det visade sig att det inte fanns tillräckligt med pengar på kortet. Jag frågade busschauffören om det är gick bra att åka till Hallonbergen ändå, där jag kunde fylla på kortet. Skulle sedan fortsätta till centralen och skulle självklart betala för resan i spärren vid tunnelbanan. Busschauffören sa att det var ok och jag gick på.
Vid Sundbypark södra klev kontrollanter på och de bötfällde mig, utan att ta hänsyn till att chauffören sagt att det var ok att åka med. Kontrollanterna bemödade sig inte ens med att fråga busschauffören, utan tvingade mig bara av bussen och skrev ut boten. Det var även med vakter vid tillfället som gjorde att situationen kändes hotfull vilket medförde att jag inte insisterade på att kontrollanten skulle prata med busschauffören. Bussen åkte därför iväg utan att vi pratat med honom. Enligt kontrollanten är det på egen risk man åker utan biljett, oavsett vad chauffören har sagt.
Jag skulle aldrig få för mig att "planka" medvetet. På grund av att jag åker såpass sällan har jag tyvärr inte riktigt koll på allt, så att det naturliga är att fråga busschauffören när det är något jag är osäker på. Vad är ert råd i den här situationen? SL vill inte skriva av ärendet. Tacksam för svar. Hälsningar Malin
Lawline svarar
Hej och tack för din fråga till Lawline!
Inledningsvis vill jag säga att olika termer cirkulerar: "bot" och "tilläggsavgift, "kontrollavgift", men de avser samma sak i detta sammanhang.
SL grundar sin rätt att ta ut kontrollavgift på lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik. Enligt 1 § får man ta ut en kontrollavgift om en resenär inte kan uppvisa en giltig biljett.
Jag tolkar det som att du redan har bestridit kontrollavgiften. Om jag var du skulle jag hänvisa till 2 § i ovan nämnda lag. Denna lag föreskriver att tilläggsavgift inte får tas ut om avsaknaden av giltig biljett är ursäktlig med hänsyn till t. ex bristande kännedom om lokala förhållanden eller "annan omständighet". Att busschauffören säger att det är OK att du åker vidare några stationer för att senare ladda på kortet skulle kunna vara en sådan "annan omständighet". Jag menar på att det är det bästa argumentet för att inte betala.