Övergång av egendom i samband med arv

Hej, Min mor har ärvt bl.a. en fastighet och en bostadsrätt (någon arvsskiftning har ännu inte skett). Nu vill hon ge bort sin del i fastigheten och sin del i bostadsrätten till mig och syrran. Syrran får mors del i fastigheten och jag mors del i bostadsrätten. Vi får hela hennes del (50%) och sen får jag och syrran köpa ut hennes bror som äger återtoden på 50%. Vilka alternativ finns? Är det fråga om arvsavstående, arvsöverlåtelse eller om en gåva? Innan arvsskifte har gjorts gissar jag att det är svårt att genom en gåvohandling reglera detta. Men hur ska vi göra för att enklast reglera detta?

Lawline svarar

Hej!

Som du är inne på kan övergången av egendomen ske på olika sätt.

1. Er mor kan göra ett arvsavstående till förmån för er. På så sätt "hoppas hon över" och arvet går ner till er, hennes bröstarvingar. Arvsavståendet görs innan arvsskiftet, varför det fortfarande är möjligt för er mor att avstå sitt arv. Därefter får du och din syster tillsammans med er morbror reglera hur egendomen fördelas i arvskiftet.

2. Er mor kan också överföra egendomen till er genom gåva. Det kan dock inte ske förrän efter arvsskiftet, då det är först efter ett arvsskifte som hon, och inte dödsboet, äger egendomen. Arvskiftet genomförs då av er mor och morbror.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare