FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/07/2017

Övergång av äganderätt till katt

Hej

Vi har haft en katt som har blivit matad av 2st grannar och sedan inte kommit hem mer till oss. Detta började våren 2015.

Vi påpekade flera gånger till båda grannarna att de var tvungna att sluta mata katten och avvisa den med vattenslang osv.

De ville inte följa våra råd och nu har vi ett läge där ingen "äger" och vårdar vår tidigare katt.

Ena grannen ringer nu efter 2år och säger att katten behöver veterinärvård (något med ögat).

Katten har inte längre någon försäkring av oss.

Hur skall vi agera?

Vem "äger" katten & har ansvar för omvårdnad?

Vi har haft kontakt med Djurens Vänner och med Länstyrelsen.

Knivig situation verkligen, vad gäller?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Eftersom någon äganderättsövergång inte har skett så är det fortfarande ni som är ägare till katten i fråga. Ni har inte övergett katten på något sätt och därför kan det inte bli fråga om att grannarna har förvärvat äganderätten genom att hävda att katten var övergiven (s.k. res derelicta). Utgångspunkten är således att ni fortfarande är ägare till katten och därför har ansvar för omvårdnaden.

Självklart förstår jag att detta är en jobbig situation för er, där ni i juridisk mening fortfarande äger katten men inte har den i er besittning. Mitt förslag är att ni talar med era grannar och försöker komma fram till en lösning i samförstånd.

Hoppas detta var svar på er fråga och att ni lyckas lösa problemet!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare