Överföring av uppskovsbelopp i anledning av bodelning vid äktenskapsskillnad

Hej! Vi sålde våran gamla bostadsrätt med vinst, och samma år köpte en ny lägenhet där vi kunde begära slutgiltig uppskov för vinsten som kom från den gamla bostadsrätten. Nu är det så att vi kanske kommer att skilja oss och flytta isär där den ena bor kvar i nämnda lägenhet. Hur kan man göra, så att mitt uppskov (Vi delade detta, 50% var, på våra skattesedlar) återförs till den nuvarande lägenheten? Då jag är den avflyttande så är jag inte heller intresserad av att krångla allt för mycket och är inte intresserad av att tjäna nått. Utan bara "bli av" med uppskovsskulden. Annars så måste jag väl värdera lägenheten och bli utköpt eller nått? / A

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Uppskovsbelopp ska återföras till beskattning vid avyttring av den bostad som uppskovet är registrerat på (ersättningsbostaden). Vid bodelning i anledning av äktenskapsskillnad (eller upplösande av samboförhållande) anses dock inte avyttring ha skett, 47 kap. 11 § inkomstskattelagen (1999:1229). Vid sådan bodelning ska det uppskovsbelopp som är registrerat på bostaden överföras till den make/maka som övertar bostaden (se 32.5.4 i Skatteverkets handledning för beskattning av inkomst vid 2013 års taxering Del 2 som finns att tillgå på www.skatteverket.se). Rent praktiskt löser man det genom att kontakta Skatteverket och begära att uppskovsbeloppet ska överföras till den andra parten med anledning av att denne har övertagit bostaden vid bodelningen.

Vänligen

Ida WalhagenRådgivare