Överflyttning av vårdnaden vid familjehemsplacering

Jag undrar om socialtjänsten har rätt att ta bort en SoL placering med LvU på grund av att barnen varit placerade i familjehem i 3 år? Familjehemmet önskar vårdnaden om mina barn och det vill inte jag gå med på men soc säger att de kan göra så om barnen bott där i 3 år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det du beskriver är möjligt. Jag ska förklara lagstödet samt hur det går till, även vad som exempelvis kan vägas in i en bedömning om vårdnadsöverflyttning.

När ett barn stadigvarande har fostrats och vårdats i annat hem än föräldrahemmet, alltså ett familjehem i det här fallet, och det är uppenbart att det är bäst för barnet, kan vårdnaden flyttas över till familjehemsföräldern. Överflyttning av vårdnaden prövas av tingsrätten efter talan av socialnämnden, 6 kap 8 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K6P8S1).

Efter tre år, den så kallade treårsregeln, ska socialtjänsten överväga en överflyttning av vårdnaden från biologiska föräldrarna till familjehemsföräldrarna. Det här går att finna i 13 § 3st lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (https://lagen.nu/1990:52#P13S1) samt 6 kap. 8 § 2st socialtjänstlagen (https://lagen.nu/2001:453#K6P8S1).

En handläggare på socialtjänsten gör en bedömning om det föreligger förutsättningar för att flytta över vårdnaden. Det startas sedan en utredning där man beaktar omständigheter så som hur placeringen i familjehemmet har fungerat, familjehemsföräldrarnas lämplighet, biologiska föräldrarnas situation, hur barnet och biologiska föräldrarnas umgänge har fungerat och så vidare. Har barnet haft en god kontakt med sina biologiska föräldrar kan det tala emot en överflyttning av vårdnaden. Man beaktar alltid det här i ljuset av barnets bästa, vilket man alltid ska göra i frågor rörande barn, 6 kap. 2a § FB (https://lagen.nu/1949:381#K6P2aS1).

Om socialtjänsten bedömer att en vårdnadsöverflytt bör ske från biologiska föräldrarna till familjehemsföräldrarna skickar socialtjänsten in den färdiga utredningen till tingsrätten som i sin tur gör en bedömning om en vårdnadsöverflytt är i enlighet med barnets bästa. Vad tingsrätten sedan kommer fram till är det slutgiltiga avgörandet kring vad som sker om vårdnaden i fallet.

Sammanfattningsvis kan alltså socialtjänsten starta en utredning angående vårdnadsöverflytt som sedan kan utmynna i, efter att frågan har behandlats av tingsrätt, att vårdnaden flyttas från dig som biologisk förälder till barnets familjehemsföräldrar. I samband med att vårdnaden flyttas över kommer familjehemsplaceringen att upphöra - barnen bor då hos sina särskilt förordnade vårdnadshavare. Att du motsäger dig en ändring i vårdnaden kan beaktas om det talar för barnets bästa att vårdnaden kvarstannar hos dig. I annat fall kan vårdnaden flyttas till familjehemsföräldern även om du motsätter dig det.

Jag hoppas att svaret var tillfredsställande!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare