Överflyttning av vårdnad.

Min särbos son, 10 år är på ett utredningshem med mamman då deras relation absolut inte fungerar. Och mamman är ensam vårdnadshavare. Idag fick vi veta att pojken ska fosterhemsplaceras och mamman vill detta oxå, men absolut inte min särbo. Han vill att sonen ska bo m honom. Vad kan vi göra? Finns det ngn chans att om vi blir sambo, kan söka vårdnaden?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med är det viktigt att jag nämner att det i fall som rör barn är väldigt svårt att på detta sätt uttala sig om vad som kan eller inte kan fungera eller komma att hända. Domstolen gör en individuell prövning i varje enskilt fall där störst vikt läggs vid barnets bästa. Med det sagt ska jag försöka ge lite tips kring vad som kan tänkas göras mot bakgrund av den givna informationen.

6 kap. 7 § Föräldrabalken (FB) - " Om en förälder vid utövandet av vårdnaden om ett barn gör sig skyldig till missbruk eller försummelse eller i övrigt brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling, skall rätten besluta om ändring i vårdnaden."

Nu vet jag inte vad det är som gör att barnet inte kan bo hos sin mamma men denna bestämmelse skulle kunna vara ett alternativ om det är så att bristen på överenskommelse mellan dem kan ses som brist i omsorgen och fosterhemsplaceringen skulle kunna riskera barnets hälsa och utveckling. Något som även kommer spela stor roll är hur din särbos förhållande ser ut till sin son. För att överflytting av vårdnaden ska bli aktuell krävs att det finns en villig och lämplig person som har ett förhållande med barnet. Det måste även antas att barnet kan acceptera personen som vårdnadshavare.

Trots att mamman har ensam vårdnad och rätt och skyldighet att bestämma över sin son enl. 6:11 FB så kan detta ändras med tanke på vad som är bäst för barnet. Enligt 6:7 3 st. så ska det i fall där förälderns som brister i omsorgen har ensam vårdnad, vårdnaden som huvudregel flyttas över till den andre föräldern. En sådan ändring kan enligt 4 st. antingen prövas av rätten på talan av socialnämnden eller lämpligt i ert fall på talan av din särbo om ändring av vårdnad i enlighet med 6 kap. 5 § FB.

6 kap. 8 a § 2 st. FB - Om föräldern med ensam vårdnad anses vara varaktigt förhindrad att utöva vårdnaden av barnet ska rätten flytta över vårdnaden till den andre föräldern. Med varaktigt förhindrad åsyftas att föräldern inom en överskådlig framtid inte kan fatta beslut i frågor som rör barnet.

En sådan ändring av vårdnaden görs på samma vis som beskrivet för ovannämnda §.

Övrigt. Det finns alltid en möjlighet för pappan till barnet att väcka en talan om ändring av vårdnaden enl. 6:5 FB. Att ni blir sambor kan spela roll om ni istället tillsammans förordnas till att bil vårdnadshavre till pojken. Detta är möjligt i din särbos fall då han inte är vårdnadshavare till pojken (hade inte gått om han var vårdnadshavre till underårig, se 10 a §). Observera dock att man vid förordnande tittar på lämplighet. Observera även att det är ett starkare skydd för vårdnadskap som din särbo kan få genom överflyttning av vårdnaden än av ett förordnande av vårdnaden. Den senare kan nämligen upphävas om en förälder (i ert fall mamman) ansöker om att återfå vårdnaden enl. 6:10 FB.

Sammanfattning. Flera alternativ finns. Bästa är att ansöka om överflyttning av vårdnaden enligt 6:5 FB. I denna ansökan kan ni även stöda er på antingen 6:7 eller 6:8 a om det är så att omständigheterna kring ert fall skulle leda till att ni har en större chans att få igenom en ändring/ överflyttning med tanke på de i frågan påstådda bristerna i mammans omsorg.

Bästa hälsningar,

Sandra IbrahimRådgivare