FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/02/2019

Otydlig information vid avtal i konsumentförhållanden

Hej! Min internetleverantör drog för mycket pengar en månad (via autogiro) och jag kontaktade dem via deras kundservice chat. fick till svar: " Ser nu att dethar blivit ett fel på denna månads faktura så att den kommer inte dras som den ska, har bett vår ekonomiavdelning ordna detta men om du märker att den inte dras så är det ingen fara. den kan också flyttas till nästa månad i värsta fall, vi ber om ursäkt för denna miss" inga pengar drogs och då trodde jag att det kommer dra denna månaden men förra veckan fick jag en betalningspåminnelse. jag ringde företaget den 14/2 och dom skrev bort påminnelseavgiften men den 26/2 fick jag ett inkassokrav. Jag har betalat fakturan men de fick inte pengarna förrän den 25/2. Jag hade inte fått info om att det var så bråttom och trodde att det skulle vara betalt innan månadskiftet då det var de som gjort fel och dessutom hade stoppat autogirobetalning jag hade. Har vart kontakt med företaget idag och de säger att jag måste betala inkassokravet för jag borde veta och att det är mitt ansvar även om jag har fått otydlig information. Så jag undrar om det finns möjlighet att få bort detta eller måste jag betala. Tycker det är en onödig utgift när jag handlat i god tro och utgått från det kundservice har sagt till mig och att januaris belopp skulle flyttas till nästa månad. Har hela mailkonversationen kvar så det finns ju bevis för informationen dem gett mig

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Oklara avtalsvillkor/otydlig information
Jag tolkar vad företaget menar med otydlig information som att de anser att du inte följt information som de gett dig när extradragningen uppdagades, men de kan också ha avsett villkor om betalning som finns i avtalet. Vid ett konsumentköp gäller lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden. Där finns den sk. oklarhetsregeln formulerad i 10 §. Det innebär att om avtalsvillkor som inte är individuellt formulerade tillsammans med konsumenten, ska dessa vid en tvist tolkas till konsumentens fördel. Alltså ligger det näringsidkaren i fatet om avtalsvillkoret vid en prövning skulle anses som oklart.

Mitt råd
Börja med att kontakta inkassobolaget och förklara läget, låt de även ta del av de bevis i form av mejl som du har och meddela att du har bestridit betalningsskyldighet hos företaget. Kontakta också företaget i fråga och presentera mailkonversationen (din bevisning) så att det går att överblicka. Det är möjligt att du har varit i kontakt med olika människor som inte har förståelse för hela situationen och det framgår inte heller av din fråga vilket datum fakturan skulle ha förfallit till betalning, men onekligen har de gett dig motstridig information som gjort att du trott att påminnelseavgiften var avskriven och inte behövde betalas medan de inte vidtagit åtgärder för att inkassobolaget inte skulle skicka ut ett krav. Rör det sig om otydliga villkor som reglerar denna betalningsskyldighet i ert ursprungliga avtal ska dessa alltså som utgångspunkt tolkas till din fördel.

Återkom gärna om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Caroline Hallén LindqvistRådgivare